معجون کلاژن ساز چیست و چه کاربردی دارد؟

۱۶ بازديد

با افزایش سن، بدن انسان دچار تغییرات درونی و بیرونی می‌شود و اولین نشانه‌های پیری نیز با تغییراتی در پوست همراه می‌باشد. گذر زمان و عوامل مختلف، سبب خشکی و نازکی پوست، شل شدن و آویزان شدن آن در بخش‌هایی از صورت و … می‌شود.

در چنین شرایطی وجود یک معجون کلاژن ساز می‌تواند روند پیری پوست را کندتر کند و با رساندن مواد مغذی به آن، طراوت را به پوست باز گرداند. ما در این مقاله قصد داریم تا نکاتی را در مورد معجون‌های کلاژن ساز بیان کنیم.

کلاژن چیست؟

شاید بهتر باشد تا در ابتدا تعریفی از کلاژن ارائه دهیم. کلاژن نوعی پروتئین می‌باشد که بخش اعظمی از ساختار مو، ناخن، پوست، دندان و … را تشکیل می‌دهد. وجود کلاژن کافی در پوست باعث نرمی و انعطاف ‌پذیری خواهد شد و کاهش تولید آن توسط سلول‌های بدن، با نشانه‌هایی همچون چین و چروک، خشکی و نازکی پوست همراه است.

کلاژن در پوست باعث حفظ رطوبت و تقویت توناژ و‌ واریانس خواهد شد و در ترمیم سلول‌های مرده نقش مهمی ایفا می‌کند. با توجه به اهمیت این پروتئین مهم، استفاده از معجون کلاژن ساز برای ترمیم مشکلات پوستی لازم می‌باشد.

عواملی که سبب کاهش تولید کلاژن در بدن می ‌شود

همان طور که اشاره کردیم، افزایش سن می‌تواند سبب کاهش تولید کلاژن در سلول‌های پوستی شود. در این شرایط، کلاژن‌سازی و کیفیت آن توسط سلول‌ها کاهش می‌یابد و سرعت و روند آن نیز به عوامل محیطی و وراثتی بستگی دارد. عواملی مانند زندگی در شهر‌های آلوده و قرار گرفتن در معرض نور خورشید، استفاده نکردن از کرم های ضد آفتاب، اشعه فرابنفش و … می‌تواند باعث پیری زودرس پوست شما شود.

کلاژن ماده‌ای ترمیم‌کننده است، اما رژیم‌های غذایی نادرست می‌تواند باعث به وجود آمدن اختلال در عملکرد کلاژن و و تولید آن شود. برای مثال استفاده بیش از اندازه، شکر و آرد و انواع کربوهیدرات‌ها باعث کاهش تولید کلاژن می‌شود.

تحقیقات نشان داده است که استفاده از دخانیات باعث چین و چروک افتادن در پوست و شل شدن آن می‌شود. عوامل دیگری نیز وجود دارند که با تولید رادیکال‌های آزاد در بدن نه تنها باعث کاهش تولید کلاژن می‌شوند، بلکه کلاژن‌های موجود در بدن را نیز تجزیه می‌کنند. معجون کلاژن ساز می‌تواند ترمیم‌کننده پروتئین‌های تجزیه شده باشد و تاثیر شگفتی را بر روی پوست بگذارد.

فواید معجون کلاژن ساز بر پوست

استفاده از ماسک‌هایی که دارای ترکیبات کلاژن‌سازی می‌باشد معجون‌های جوانی برای پوست صورت شما به حساب می‌آیند. این ماسک‌ها حاوی مواد طبیعی می‌باشد که می‌تواند سلول‌های مرده پوست را پاک کند و با رساندن مواد مغذی به سلول‌های زیرین، کلاژن‌سازی را افزایش دهد. در ادامه به معرفی چند نمونه از معجون کلاژن ساز می‌پردازیم.

ماسک انار و ویتامین سی

مواد مورد نیاز:

  • ۳ قاشق غذا خوری پوره انار
  • چند قطره روغن ویتامین E

طرز تهیه:

  1. پوره انار را در ظرفی بریزید و سپس روغن ویتامین ای را بر روی آن اضافه کنید.
  2. پوره انار و روغن ویتامین ای را به خوبی باهم ترکیب کنید تا شکل خمیری به خود بگیرد.
  3. مخلوط را به وسیله براش بر روی پوست صورت بمالید و بخش‌هایی را خشک‌تر و نازک‌تر است خمیر ضخیم‌تری قرار دهید.
  4. ۱۰ تا ۱۵ دقیقه اجازه دهید تا مواد ماسک جذب پوستتان شود.
  5. پس از گذشت مدت زمان مشخص شده، به وسیله یک حوله نرم خمیر‌ها را از صورتتان پاک کنید و با آب ولرم بشویید

مواد موجود در پوره انار سبب بازسازی پوست و ترمیم بخش‌های آسیب دیده می‌شود. ویتامین E نیز می‌تواند با صدمه رساندن رادیکال‌های آزاد به پوست جلوگیری کند و مانع از پیری زودرس شود. ماسک انار و ویتامین ای می‌تواند به عنوان بهترین معجون کلاژن ساز و جوان‌کننده پوست مورد استفاده قرار گیرد.

ماسک عسل، جوش شیرین و خامه سنگین
مواد مورد نیاز:
  • عسل
  • جوش شیرین
  • خامه سنگین
طرز تهیه:
  1. مواد را در ظرفی مخلوط کنید تا شکل خمیری به خود بگیرد.
  2. شما می‌توانید هر مقدار از مواد که لازم است را با اندازه مساوی باهم ترکیب کنید.
  3. خمیر به دست آمده را به مدت ۲۰ تا ۳۰ دقیقه بر روی صورتتان قرار دهید.
  4. پس از گذشت مدت زمان مشخص شده، صورتتان را با آب گرم به خوبی بشویید.
  5. در آخر مقداری کرم مرطوب ‌کننده جهت تکمیل هیدراسیونی به پوست صورتتان بزنید.

عسل دارای خواص بسیاری می‌باشد که از جمله آن می‌توان به ضد باکتریایی بودن عسل اشاره کرد. عسل می‌تواند توناژ پوست را تقویت کند و زخم و آکنه پوست را بهبود بخشد. جوش شیرین موجود در ماسک، همچون لایه بردار طبیعی عمل می‌کند و سلول‌های مرده را از سطح پوست پاکسازی می‌کند. این معجون کلاژن ساز را در منزل امتحان کنید و تاثیر شگفت آن را بلافاصله ببینید.

ماسک ماست و خیار

موارد مورد نیاز:

  • یک عدد خیار
  • مقداری ماست
طرز تهیه:
  1. از خیار دو برش جدا کنید تا بتوانید آن را بر روی چشمتان قرار دهید.
  2. خیار را در مخلوط کن به خوبی خورد کنید.
  3. مقداری ماست به خیار خورد شده اضافه کنید تا به شکل خمیر شل در آید.
  4. مواد را به روی پوست صورتتان پخش کنید و اجازه دهید ۱۵ تا ۲۰ دقیقه بماند.
  5. صورت را به خوبی با آب معمولی بشویید و با حوله نرم خشک کنید.
  6. در پایان مقداری کرم مرطوب‌ کننده بزنید تا رطوبت پوست حفظ شود.

شما می‌‎توانید از این معجون کلاژن ساز هفته‌ای یک مرتبه استفاده کنید.

ماسک خیار و تخم مرغ
مواد مورد نیاز:
  • ۱ عدد خیار
  • سفیده تخم مرغ

طرز تهیه:

  1. خیار را پوست بگیرید و دو قسمت کنید. قسمتی از آن را در مخلوط کن قرار دهید تا به پوره تبدیل شود.
  2. پوره را در الک بریزید و بفشارید تا آب آن خارج شود.
  3. سفیده تخم مرغ را با پوره‌ای که آب آن را فشردید مخلوط کنید تا به شکل خمیر نرمی در بیاید.
  4. ماسک را به تمام قسمت‌های صورتتات بمالید. بخش‌هایی که خشک‌تر، نازک‌تر و دارای رنگدانه می‌باشد، خمیر ضخیم‌تری قرار دهید.
  5. ۱۵ تا ۲۰ دقیقا صبر کنید و سپس صورتتان را با آب سرد به خوبی بشویید.
  6. با حوله نرم صورتتان را خشک کرده و کمی کرم مرطوب ‌کننده بمالید.

قرار گرفتن سفیده تخم مرغ و خیار در کنار هم می‌تواند سبب سفت شدن پوست شود. این ماسک می‌تواند به عنوان یک معجون کلاژن ساز فوق‌ العاده بر روی پوست شما عمل کند.

ماسک موز و ماست

مواد مورد نیاز:

  • نصف موز رسیده ( می‌توانید کیوی، آلوئه ورا و یا پاپایا را جایگزین موز قرار دهید)
  • یک قاشق چای خوری ماست
  • یک قاشق غذا خوری پودر کلاژن دریایی
  • یک لیوان شیر
طرز تهیه:
  1. موز را به خوبی با چنگال له کنید.
  2. ماست، کلاژن دریایی و مقداری کمی شیر را به موز اضافه کنید.
  3. مواد را مخلوط کنید تا به خمیر یکدست تبدیل شود.
  4. صورتتان را به خوبی بشورید تا عاری از هرگونه آلودگی شود.
  5. ماسک را به همه جای صورت به جز چشم‌ها بمالید.
  6. پس از گذشت ۱۰ الی ۲۰ دقیقه صورتتان را با آب گرم بشورید و با حوله به آرامی خشک کنید.

شما می‌توانید از این معجون کلاژن ساز، ۲ تا ۳ بار در هفته استفاده کنید.

روغن ‌هایی که معجون کلاژن ساز هستند

برخی از روغن‌های گیاهی می‌تواند تاثیر بسزایی در کلاژن‌سازی داشته باشند. عامل اصلی به وجود آورده مشکلات پوستی، رادیکال‌های آزاد هستند که می‌تواند از طریق محیط اطراف مانند آلودگی هوا و یا از طریق خوردن غذا‌های ناسالم وارد بدن شوند.

رادیکال‌های آزاد سبب تکه تکه شدن پروتئین کلاژن در پوست و در نهایت پیری می‌شوند. استفاده از روغن می‌تواند اثر رادیکال‌های آزاد را کم کند و فرایند طبیعی کلاژن‌سازی در پوست را آغاز کند. در ادامه به برخی از روغن‌هایی که معجون کلاژن ساز محسوب می‌شوند اشاره خواهیم کرد.

روغن لیمو

روغن لیمو را از پوست آن تهیه می‌کنند. در ترکیبات روغن لیمو ماده بی‌نظیری به نام لیمونن وجود دارد که خاصیت ضد التهاب را بر روی پوست ایجاد می‌کند. مواد موجود در روغن لیمو باعث کلاژن‌سازی در پوست می‌شوند و چین چروک‌ها را از بین می‌برد.

روغن بذر هویج

اگر پوستتان آفتاب سوخته و چروکیده شده است، از روغن بذر هویج غافل نشوید. بتاکاروتن موجود در بذر هویج سبب ترمیم بخش‌های آسیب دیده پوست می‌شود و کلاژن‌سازی را تنظیم می‌کند. این معجون کلاژن ساز را حتما امتحان کنید.

نیدلینگ صورت

۱۴ بازديد

نیدلینگ صورت : در هر زمانه‌ای، چه در زمان حال، چه در مصر باستان و چه در آینده، همه ‌ی افراد فارغ از جنسیتشان به دنبال ظاهری زیبا هستند و با بالا رفتن سن، تلاش برای جوان سازی پوست و جوانتر دیده شدن بیشتر و بیشتر می‌شود.

در زمان‌های گذشته، مصریان باستان با روش‌‌هایی همچون ماساژ پوست به کمک سنگ‌هایی با اندازه‌های مختلف یا استفاده از ماسک‌هایی که با سنگ‌هایی همچون سنگ مرمر درست می‌شدند، پوستشان را لایه برداری می‌کردند؛ اما امروزه با پیشرفت علم تلاش برای جوان سازی پوست با روش‌هایی ساده‌تر و کم خطرتر بیشتر شده است. یکی از این روش‌‌ها روش نیدلینگ صورت و یا میکرونیدلینگ است.

توضیحاتی در خصوص نیدلینگ صورت

 در این روش با کمک یک دستگاه، سوزن‌های کوچکی وارد پوست شما می‌شود; و منافذ پوست را کمی‌ بیشتر از حالت عادی باز می‌کنند تا به کمک این منافذ; مواد لازمی ‌که برای جوان سازی پوست شما لازم است، به پوست تزریق شود.

این مواد دارویی که بر اساس شرایط شما همچون سابقه بیماری; نوع پوست و غیره به پوست شما تزریق می‌شوند به سلول‌های پوستی شما کمک می‌کنند تا ‌ترمیم و بازسازی را دوباره از سر بگیرند. نیدلینگ صورت، برای رفع چین و چروک، از بین بردن جای زخم، از بین بردن جای جوش و غیره کاربرد دارد و برای تمامی‌ رده‌های سنی هم مناسب است.

نیدلینگ صورت با چه روش ‌هایی انجام می ‌شود؟

میکرونیدلینگ روشی غیر تهاجمی ‌است که برای شادابی و دوباره زنده شدن پوست استفاده می‌شود; همانطور که گفتیم در این روش به کمک سوزن‌هایی منافذ پوست را باز می‌کنند; و موادی که برای کلاژن، شادابی پوست مفید هستند را تزریق می‌کنند.

به صورت کلی، نیدلینگ صورت به دو روش دستی و به کمک دستگاه انجام می‌شود که در این بخش می‌خواهیم هر دو روش را به شما معرفی کنیم.

۱- روش دستی:

روش دستی نیدلینگ صورت به کمک یک دستگاه به نام درمارولر انجام می‌شود. دستگاه درمارولری که در روش دستی نیدلینگ صورت استفاده می‌شود یک دستگاه بسیار کوچک دستی است که در واقع یک غلتک است که شامل مقداری سوزن ریز با جنس‌های متفاوت است، سوزن این دستگاه می‌تواند از جنس پلیمر، شیشه و غیره باشد و عمق و فشاری که سوزن‌ها ایجاد می‌کنند در روش دستی محدود است. متاسفانه در ایران روش دستی نیدلینگ صورت خیلی مرسوم نیست و استفاده نمی‌شود.

۲- نیدلینگ صورت به کمک دستگاه:

در این روش فشاری که بر پوست وارد می‌شود، عمق نفوذ سوزن‌ها و سرعت حرکت سوزن‌ها بر روی پوست قابل تنظیم است و دکتری که نیدلینگ را انجام می‌دهد کنترل بیشتری بر روی صورت و سوزن‌ها دارد و به همین دلیل روش دستگاهی نیدلینگ صورت بادوام‌تر است و ماندگاری نسبتا بیشتری دارد.

تعداد جلسات مورد نیاز برای نیدلینگ صورت:

مسلما نمی‌توانیم تعداد جلسات مشخصی تعیین کنیم و به طور مثال بگوییم که با انجام سه جلسه یک ساعته ی نیدلینگ صورت، شما به نتیجه دلخواهی که می‌خواهید می‌رسید. برای اینکه مشخص شود شما به چند جلسه نیدلینگ صورت نیازمندید باید حتما با دکتر مربوطه و یا با مشاورانی که در حوزه پوست و زیبایی تخصص دارند صحبت کنید تا با توجه به شرایط منحصر به فردی که دارید، به شما بگویند حدودا به چند جلسه درمانی نیازمندید.

تعداد این جلسات به عوامل زیادی بستگی دارد; به عنوان مثال به سن افراد، به نوع پوست و شدت آسیب; عمق جای زخم و جوش و عوامل دیگری وابسته است. به طور میانگین بیشتر افراد با انجام چهار تا شش جلسه‌ی یک ساعته، به نتیجه مطلوبی که می‌خواهند می‌رسند. فاصله زمانی میان این جلسات بین دو تا چهار هفته است و بعد از شش ماه الی یک سال بعد از شروع درمان، پوست افراد به نسبت‌ ترمیم خواهد شد.

 در نیدلینگ صورت شما دردی را احساس نمی‌کنید و یک روش درمانی بی درد برای رفع چین و چروک و جای جوش است اما بعضی از دکترها از بی حسی‌های موضعی استفاده می‌کنند تا احتمال هر دردی را به صفر برسانند.

کاربرد و مزایای نیدلینگ صورت:

از شایعترین دلایلی که افراد به سراغ این روش درمانی می‌روند; برای بر طرف کردن چین و چروک و از بین بردن جای جوش است; با انجام این روش درمانی، افراد صورتی جوانتر و شاداب‌تر خواهند داشت و همین حس شادابی موجب افزایش اعتماد به نفس در افراد می‌شود که یک قدم بزرگ برای سلامتی روح و روان افراد است.

علاوه بر این دو دلیل، در روش درمانی نیدلینگ صورت، می‌توان ‌ترک‌های پوستی را که به دلایل مختلفی همچون چاقی، تغییر وزن‌های متداول، بارداری و غیره ایجاد شده اند را بر طرف کرد. جای سوختی، از بین بردن خط‌های صورتی (همانند خط اخم و خط لبخند)، از بین بردن جای زخم، جای بخیه، نیز از سری مواردی هستند که با کمک این روش درمانی می‌توانید، رفع کنید.

چون در این روش، تولید کلاژن افزایش می‌یابد و به خاطر تحریک بافت‌های پوستی; پوست سریعتر خود را بازسازی می‌کند این روش از مزایایی همچون استحکام پوست; بهبود منافذهای باز پوست برخوردار است; اما این همه مزایای نیدلینگ نیست! از دیگر مزایای خیلی مهم این روش، هزینه ی کم آن است، این روش درمانی هزینه کمتری نسبت به دیگر روش‌های جوان سازی مانند لیزر دارد و خطراتش نیز کمتر است. نیدلینگ را می‌توانید در جاهای حساس صورت مثل نقاط دور چشم، بینی نیز انجام دهید.

مراقبت‌ های بعد از درمان، مهمتر از درمان:

صد در صد درمان مهم است، شما نمی‌توانید اهمیت درمان را نادیده بگیرید اما اگر روش‌های درمانی را انجام دهید; اما بعد از آن، مراقبت‌های لازم را انجام ندهید; درمان شما بی نتیجه می‌شود و شرایط شما جوری می‌شود که انگار هیچ درمانی انجام نداده‌اید؛ پس بدون مراقبت‌های بعد از درمان دوباره به پله اول باز می‌گردید و باید از اول قدم بردارید. پس بیایید چند مراقبت اساسی و مهم پس از مراقبت روش نیدلینگ صورت را بشناسیم:

صورت خود را تمیز نگه دارید

 منافذ پوست شما بیشتر از قبل باز هستند و اگر پوست خود را تمیز نکنید آلودگی‌های زیادی وارد منافذ پوست شما می‌شوند و تاثیرات مثبت نیدلینگ را از بین می‌برد و تاثیرات منفی روی پوست شما می‌گذارند.

 صورت خود را ماساژ ندهید، به صورت خود فشار وارد نکنید:

به هیچ عنوان صورت خود را ماساژ ندهید، پوست خود را فشار ندهید و هرگز زخم‌های خود را نکنید و یا نخارانید.

 استخر و سونا ممنوع، از دوش آب گرم و پر فشار دوری کنید.

همانطور که می‌دانید استخرها مکانی تمیز نیستند و می‌توانند آلودگی زیادی برای پوست ملتهب شما داشته باشند; و همچنین موارد ضد عفونی‌ای که در آب استخر همچون کلر استفاده می‌شود، برای منافذ باز پوست شما خیلی مفید نیستند.

 حتما از کرم های آفتاب مورد تایید استفاده کنید.

زمانی که نیدلینگ صورت انجام می‌دهید و تحت درمان هستید سعی کنید تا حد امکان از نور خورشید دوری کنید و اگر نیاز شد از خانه خارج شوید و در معرض نور خورشید قرار بگیرید حتما و حتما از کرم‌های آفتابی که پزشک به شما معرفی می‌کند استفاده کنید، معمولا کرم‌های آفتاب زینک دار توصیه می‌شود.

نکات بیشتری که بد نیست بدانید:

در نکات بیشتر دوست داریم درباره رده سنی مناسب برای نیدلینگ صورت صحبت کنیم؛ همانطور که گفتیم این روش درمانی رده سنی مشخصی ندارد و به طور کل برای همه افراد توصیه می‌شود اما نکاتی وجود دارد که بهتر است بدانید. برای افراد زیر هجده سال این روش درمانی توصیه نمی‌شود، زیرا هورمون‌های این افراد هنوز به اندازه کافی متعادل نشده‌اند و به همین دلیل تاثیرات نیدلینگ را از بین می‌رود؛ همچنین اگر عمق زخم‌ها، جوش یا بخیه و یا هر چیز دیگری زیاد باشد، روش درمانی نیدلینگ صورت نمی‌تواند نتیجه ای که شما می‌خواهید را به شما بدهد.

عوارض این روش درمانی، معمولا قرمز شدن پوست، ملتهب شدن پوست، گاهی تیره شدن پوست، زخم و کبودی است. عوارض نیدلینگ صورت پس از یک هفته تا ده روز از بین می‌روند اما به شرطی که شما مراقبت‌های بعدی را به درستی و وسواس خاصی انجام داده باشید، در غیر این صورت عوارض آن مدت طولانی‌تری بر روی پوست شما باقی می‌ماند. اگر عوارض شما بیش از مدتی که گفته شد بر روی پوست شما باقی ماند حتما به پزشک مراجعه کنید.

 
تذکر و هزینه ها

نیدلینگ صورت و پوست برای افرادی که از دو هفته قبل از درمان بوتاکس کرده‌اند و یا ژل تزریق کرده‌اند توصیه نمی‌شود. اگر به ماده خاصی مثل نوعی از فلزات حساسیت دارید حتما با پزشک در میان بگذارید تا از احتمال‌های بعدی جلوگیری شود. همچنین اگر دارای حساسیت‌های پوستی هستنید و یا بیماری خاصی نظیر دیابت دارید، نیدلینگ صورت به شما توصیه نمی‌شود.

هزینه‌های نیدلینگ صورت نسبت به دیگر روش‌های درمانی بازسازی و جوان سازی پوست کمتر است با این حال هزینه این روش درمانی نسبت به مواردی همچون تعداد جلسات، شرایط پوستی، عمق زخم و غیره می‌تواند متغیر باشد.

روش های جوانسازی پوست دست در منزل

۱۸ بازديد

پوست دست‌های ما همواره در معرض عوامل محیطی زیادی مانند نور خوشید، آب، مایع ظرفشویی یا دستشویی و … قرار دارد. در صورتی که به پوست دست‌هایتان بی‌توجهی کنید، به مرور زمان دچار خشکی، چروک، لک و … می‌شود. همان طور که برای پوست صورتتان از ماسک‌های خانگی ضد پیری استفاده می‌کنید باید برای دست‌هایتان هم فکری بکنید. در غیر این صورت پوست دست شما پیرتر از سن شما خواهد شد. با ما همراه باشید تا روش‌های جوانسازی پوست دست در منزل را به شما بگوییم.

چگونه چروک‌ های دست را از بین ببریم؟

این که در پوست‌های ما چین و چروک ظاهر می‌شود به این علت است که با افزایش سن تولید کلاژن و الاستین در پوست کم می‌شود. آن‌هایی هم که از قبل وجود داشتند به مرور زمان با زیاد شدن سن ضعیف و شکننده می‌شوند. همین موضوع باعث می‌شود با گذشت زمان پوست حالت ارتجاعی خود را از دست دهد و دچار شل شدن و افتادگی شود. البته تغییر رنگ و بافت پوست هم به دنبال آن خواهد بود.

علت چروک شدن پوست به عوامل زیادی از جمله قرار گرفتن طولانی مدت در زیر نور آفتاب یا محیط‌های سخت، مصرف دخانیات، مصرف بعضی از داروها، کاهش وزن ناگهانی، فشار‌های روحی، کمبود ویتامین E در بدن و یا عوامل ژنتیکی بستگی خواهد داشت.

در این مقاله ما به شما چند روش جوانسازی پوست دست در منزل را توضیح خواهیم داد تا از چین و چروک شدن پوست دستتان جلوگیری کنید.

روغن زیتون

روغن زیتون با دارا بودن ویتامین E و چربی‌های ضروری باعث می‌شود پوست تحریک شود و کلاژن تولید کند و همچنین پوست را تغذیه می‌کند. به همین دلیل بسیاری از روغن زیتون برای از بین بردن چین وچروک یا ترک‌های بدن استفاده می‌کنند.

شما می‌توانید چند قطره روغن زیتون را به همراه چند قطره عسل و گلیسیرین باهم به خوبی مخلوط کنید و آن را روزی دو بار به دست‌های خود بمالید و ماساژ دهید. این کار باعث می‌شود سلول‌های مرده از بین بروند و پوست شما سفت شود. این یکی از روش‌های جوانسازی پوست دست در منزل است.

آلوئه ورا و سفیده تخم مرغ

یکی از موادی که حاوی مقدار زیادی اسید مالیک است و برای خاصیت ارتجاعی پوست بسیار مفید عمل می‌کند و چین و چروک‌های پوست را کاهش می‌دهد، آلوئه ورا است.

شما می‌توانید سفیده تخم مرغ را به خوبی به هم بزنید تا پف کند. سپس سه قاشق ژل آلوئه ورا و یک قاشق غذاخوری از خامه تازه را با آن ترکیب کنید. این مخلوط را به پوست دست خود بمالید و به خوبی ماساژ دهید. بعد از این که روی پوستتان کاملاً خشک شد آن را با آب ولرم بشویید. این یک ماسک جوانسازی پوست دست در منزل است.

هویج و عسل

جوانسازی پوست دست در منزل : همان طور که می‌دانید هویج منبع بسیار غنی از ویتامین A است و این ماده سبب افزایش تولید کلاژن در پوست می‌شود و آن را صاف و شفاف می‌کند.

شما می‌توانید دو عدد هویج بزرگ را در آب بجوشانید تا خوب نرم شود و سپس آن را له کنید. بعد مقدار کمی عسل را به آن اضافه کنید و خوب مخلوط کنید تا به مایع چسبناکی تبدیل شود. این ترکیب را به صورت مستقیم بر روی پوست دستتان بمالید و به خوبی ماساژ دهید و بعد از نیم ساعت با آب ولرم دستان خود را بشویید.

موز

از دیگر ماسک‌هایی که می‌توان برای جوانسازی پوست دست در منزل استفاده کرد، ماسک موز است. موز میوه‌ای است که منبع غنی از ویتامین‌های A، B و E است و همچنین سرشار مواد مغذی، مواد معدنی و آنتی اکسیدان‌هایی مانند ید، منیزیم، آهن، پتاسیم، روی و … است. همه این مواد در کنار هم باعث بهبود چین و چروک پوست می‌شود.

یک عدد موز رسیده را با چنگال به خوبی له کنید تا به شکل خمیر در بیاید. سپس آن را به مدت ۲۰ دقیقه بر روی پوست دست خود قرار داده و ماساژ دهید. شما می‌توانید این ماسک را با عسل هم ترکیب کنید. این کار را بهتر است دو بار در هفته انجام دهید.

جوش شیرین

اگر شما یک قاشق غذا خوری جوش شیرین را با چند قطره آب ولرم مخلوط کنید می‌توانید یک ماسک جوانسازی پوست دست در منزل برای خود بسازید. این ترکیب بر روی دست‌های خود بمالید و ۱۵ دقیقه منتظر بمانید. ماسک جوش شیرین برای از بین بردن چروک‌های پوست دست بسیار مؤثر عمل می‌کند. همچنین می‌تواند پوست دست شما را روشن کند و برای شما یک پوست نرم و لطیف به ارمغان بیاورد.

آناناس

جوانسازی پوست دست در منزل : آناناس یکی از میوه‌هایی است که منبع غنی از ویتامین C را در خود دارا است. این ماده باعث می‌شود خشکی پوست دست شما از بین برود و چین و چروک‌ها حذف شوند.

شما باید برای تهیه ماسک آناناس، ابتدا آب آن را گرفته و در ظرفی بریزید. سپس دست خود را درون آن قرار دهید و به مدت ۱۵ دقیقه صبر کنید. بعد دست‌ها را با آب سرد بشویید. اگر این کار را به طور منظم همیشه انجام دهید، قطعاً تأثیرات مثبت آن را خواهید دید.

چگونه لک ‌های دست را از بین ببریم؟

برخی از لک‌هایی که روی دست ظاهر می‌شوند، به دلیل تولید رنگدانه‌های اضافی و ملانین به وجود می‌آیند. این لک‌ها بر اثر تابش مستقیم نور خورشید و اشعه ماورا بنفش روز به روز بیشتر می‌شوند و همچنین در برخی موارد نارسایی کبد هم باعث ایجاد لک‌ها می‌شود. برای از بین بردن این لک‌ها باید کنید روش جوانسازی پوست دست در منزل را در پیش بگیرید.

شما برای از بین بردن لک‌های پوستی همچنین می‌توانید از کرم‌های روشن‌کننده یا ویتامین سی هم استفاده کنید. اگر لک‌های دستتان بسیار زیاد است باید روش‌های خاگی را کنار گذاشته و به سراغ لیزر بروید تا بتوانید دستانی زیبا و جوان داشته باشید.

اما از مهم‌ترین کار‌هایی که باید برای از بین بردن لک‌های دستتان انجام دهید، استفاده از یک ضد آفتاب مناسب در هنگام قرار گرفتن در مقابل نور خورشید است. چرا که اشعه‌های فرابنفش باعث می‌شود این لک‌ها پررنگ‌تر و زیاد‌تر شوند. همچنین باید بدانید که هنگام استفاده از مواد شوینده حتماً دستکش بپوشید.

در ادامه این مطلب ما چند ماسک برای جوانسازی پوست دست در منزل و همچنین برای از بین بردن لک‌های دست به شما می‌گوییم:

آبلیمو

جوانسازی پوست دست در منزل : نصف قاشق غذا خوری آب لیمو را با یک قاشق غذا خوری شکر، باهم به خوبی ترکیب کنید. به صورت دایره‌ای این مواد را بر روی دست خود بمالید. بعد از ۱۵ دقیقه دستان خود را با آب ولرم بشویید. آب لیمو به علت داشتن مقدار زیادی ویتامین سی و شکر هم به دلیل خاصیت روشن کنندگی که دارد، سبب از بین بردن چین و چروک و لک‌ها می‌شود. همچنین این ماسک می‌تواند به عنوان یک اسکراب هم عمل کند و لایه‌های مرده پوست دست شما را از بین ببرد.

سرکه سیب

یکی از موادی که حاوی مقدار زیادی آلفا هیدرکسی است سرکه سیب می‌باشد. این ماده بیشتر در کرم‌های گران قیمت وجود دارد و در همه خانه‌ها نیز پیدا می‌شود. این ماده می‌تواند به روشن شدن لکه‌های پیر دست شما کمک کند. این ماسک به عنوان یک روش جوانسازی پوست دست در منزل مانند یک لایه بردار حرفه‌ای عمل می‌کند. از این ماسک می‌توانید به صورت زیر عمل کنید:

هر شب قبل از خواب مقدار کمی از آن را به دست‌های خود بمالید و اجازه دهید تا صبح روی دست شما بماند. اگر نگران خشک شدن پوست دستتان هستید، به شما پیشنهاد می‌کنیم سرکه را با کمی روغن زیتون مخلوط کنید و سپس از آن استفاده کنید. این کار را هر شب به مدت یک ماه انجام دهید تا اثر بی‌نظیر و بهبودی آن را در دستان خود ببینید.

شیر و پوست پرتقال

همان طور که می‌دانید پرتقال حاوی مقدار زیادی ویتامین سی است و می‌تواند پوست شما را به خوبی روشن کند. برای تهیه این ماسک جوانسازی پوست دست در منزل باید پوست پرتقال را در معرض نور مستقیم خورشید قرار داده و آن را خشک نمایید.

سپس این پوست‌ها را به صورت پودر در‌آورید. پودر به دست آمده را با کمی شیر ترکیب کنید تا به شکل خمیر درآید. خمیر را بر روی پوست دستتان بمالید و بعد از مدت زمان ۱۵ دقیقه دستان خود را با آب ولرم بشویید.

 
مرطوب ‌کننده دست خانگی

جوانسازی پوست دست در منزل به یک مرطوب‌کننده نیاز دارید. پس اگر می‌خواهید در خانه با یک هزینه کم یک مرطوب کنده عالی داشته باشید، به دستورالعمل زیر دقت کنید:

یک قاشق آرد جو دو سر را با یک قاشق غذا خوری گلاب و یک قاشق چای خوری روغن بادام یا روغن زیتون یا روغن جوجوبا را باهم مخلوط کنید. هر زمان که خواستید از این ترکیب استفاده کنید ابتدا کمی آن را گرم کنید. هر شب قبل از خواب دستان خود را با این ترکیب بمالید و بعد از مدت ۱۵ دقیقه دستان خود را بشویید. این یک ماسک مرطوب‌کننده عالی برای جوانسازی پوست دست در منزل است.

کدام روش جوانسازی بهتر است؟

۱۵ بازديد

همه‌ افراد وقتی که سنشان افزایش می‌یابد، به مرور زمان چین و چروک هم در پوست آن‌ها ظاهر می‌شود. این موضوع به علت از بین رفتن چربی و خاصیت ارتجاعی پوست اتفاق می‌افتد. البته با پیشرفت علم دیگر نیازی نیست نگران پوست خود باشید؛ چرا که روش‌های مختلفی برای از بین بردن این چین و چروک‌ها و جوانسازی پوست به وجود آمده است. در این مقاله با ما همراه باشید تا به شما بگوییم کدام روش جوانسازی بهتر است.

جوانسازی پوست چیست؟

یکی از انواع درمان‌های زیبایی برای برگرداندن شادابی و طراوت پوست، جوانسازی پوست است. این درمان با روش‌های مختلف جراحی یا بدون جراحی انجام می‌شود. روش‌های جوانسازی بستگی به عمق درمان پوست با هم متفاوت هستند و همچنین روش‌های مختلف جوانسازی می‌تواند صورت را متقارن هم کند. همچنین می‌توان چین و چروک‌ها، شل شدگی، افتادگی پوست و حتی جای زخم را هم با این روش از بین برد.

روش‌های جراحی و تهاجمی برای جوان کردن پوست به روش‌های مختلفی مانند لیفت کردن نقاط مختلف پوست مانند پیشانی، چانه و گردن است. روش‌های غیر تهاجمی هم که بدون جراحی صورت می‌گیرد شامل لایه برداری شیمیایی، بوتاکس، فیلر یا پرکننده، لیزر درمانیف نوردرمانی، امواج الکترومغناطیسی و فراصوت یا اولترا سواند است. این درمان‌ها موعمولا در کلینیک‌های تخصصی برای جوان سازی پوست انجام می‌شود.

البته می‌توان از روش‌های دیگری هم مانند مزوتراپی، کربوکسی تراپی، هایفو تراپی که این‌ها هم جز روش‌های غیر تهاجمی و موثری در جوانسازی پوست است نیز نام برد. در کل باید بدانیم کدام روش جوانسازی بهتر است. در ادامه هریک از این روش‌ها را به صورت کلی برای شما توضیح خواهیم داد.

روش های غیرتهاجمی جوانسازی پوست

در ادامه به روش های غیر تهاجمی جوان سازی پوست خواهیم پرداخت.

لیفتینگ

یکی از روش‌های رایج برای جوانسازی پوست، لیفت کردن پوست است. در واقع در این روش افتادگی و شل شدگی‌های پوست درمان می‌شود. از این راه برای جوان سازی و از بین بردن آسیب‌های وارد شده به پوست استفاده می‌شود و همچنین با لیفتینگ شما می‌توانید تا حدود زیادی پوست خود را به یک پوست شاداب، جوان و با طراوت تبدیل کنید.

کربوکسی تراپی

نام کربوکسی از اسم علمی CO2 یا دی اکسید کربن برگرفته شده است. در این روش گازی دی اکسید کربن را که یک گاز کاملا غیر سمی است به زیر پوست تزریق می‌کنند. از همین طریق مشکلاتی که ناشی از گردش خون و یا تجمع  چربی در زیر مویرگ‌های زیر پوست حل می‌شود. این روش درمان همچنین به تولید کلاژن، رفع تیرگی دور چشم و همچنین صاف و شفاف شدن پوست کمک خواهند کرد.

میکروبلیدینگ

در میکروبلیدینگ از سوزن‌های بسیار ظریفی استفاده می‌کنند که قطر آن‌ها در حد چند میکرون است. با استفاده از این سوزن‌ها، صدها حفره در پوست ایجاد می‌کنند تا پوست را مجبور به کلاژن سازی و ترمیم کند.

میکرودرم

میکرودرم ابریژن را با استفاده از یک ابزار مخصوص انجام می‌دهند. این وسیله دارای نوعی بلور ظریف از جنس اکسید آلومینیوم است که با آن یک لایه بسیار نازک  با ضخامتی اندازه میکرون از روی پوست برداشته می‌شود. از طرف دیگر این دستگاه یک حالت مکشی هم روی پوست ایجاد می‌کند که با آن لایه‌های مرده را بر می‌دارند تا جریان خون در زیر پوست بهبود بخشیده شود. قطعا به جواب میکرودرم در سوال کدام روش جوانسازی بهتر است می‌رسید.

مزوتراپی

در روش مزوتراپی محلولی که از عصاره‌ گیاهان، انواع ویتامین‌ها و اسیدهای امینه و مواد ضروی ساخته می‌شود را با به زیر جلد پوست تزریق می‌کنند. این کار باعث جوان سازی، شادابی، طراوت و رفع تیرگی زیر چشم خواهد شد.

هایفوتراپی

هایفوتراپی یکی از روش‌های غیر تهاجمی است که به خوبی به عمق پوست نفوذ می‌کند. اگر چه این ویژگی در سال‌های قبل فقط به وسیله جراحی صورت می‌گرفت، اما امروزه با پیشرفت علم برای جوانسازی پوست دیگر نیازی به انجام جراحی به منظور دسترسی به لایه های زیرین پوست نیست. در هایفوتراپی پزشک متخصص بدون برش و جراحی اقدامات لازم برای درمان  به لایه‌های زیرین پوست را انجام می‌دهد.

پی آر پی

پی آر پی در واقع یک ماده کاملا طبیعی است که بدن قادر است آن را به خوب تولید کند. در این روش ابتدا یک نمونه گیری خون در فرد انجام می‌دهند و اجزای مختلف خون را با استفاده سانتریفیوژ جداسازی کرده و مایع روشنی به نام پلاسما را به دست می‌آورند.

 پلاسما حاوی تعداد زیادی پلاکت‌های طبیعی است و به همین دلیل به این پلاسمای غنی شده پی آر پی می‌گویند. محلول پلاکت را می‌توان به روش‌های مختلفی به پوست تزریق کرد یا به وسیله سیستم اتوماتیکی که دارای سوزن‌های بسیار ریز است برای پوست استعمال کرد. همچنین می‌توان از آن به عنوان یک پماد موضعی هم برای جوان کردن پوست استفاده کرد.

جوانسازی پوست صورت با لیزر فرکشنال CO2

از میان چندین روشی که برای جوان سازی پوست وجود دارد، روش‌های لیزری تاثیر زیادی در زمینه کاهش روند پیری داشته‌اند. لیزر فرکشنال CO2  را می‌توان از بهترین روش‌ها برای جوانسازی دانست. چرا که به خوبی می‌تواند روند کلاژن سازی را در لایه‌های بیرونی و درونی پوست افزایش دهد. البته خیلی از افراد فکر می‌کنند دوره نقاهت و درمان و مراقبت این روش بسیار سخت و طولانی است.

 به همین دلیل از انجام دادن آن سر باز می‌نهند و به سراغ آن نمی‌روند. چرا که در بعضی از افراد پزشک متخصص صورت آن‌ها را در محلی که لیزر انجام شده پانسمان می‌کند. البته بعد از پانسمان هم باید تا چند روز محل زخم را چرب نگه داشت و از کرم‌های مرطوب کننده استفاده کرد.

مزایای لیزر فرکشنال CO2

یکنواخت شدن لایه سطحی پوست، روشت شدن پوست، کمرنگ شدن لکه و کک و مک‌ها، بسته شدن منافذ پوست صورت، زیاد شدن تولید کلاژن، بازسازی و محکم شدن پوست، برگشت حالت ارتجاعی و به تاخیر افتادن روند پیری.

این روش در چه مواردی مورد استفاده قرار می گیرد:

برای رفع چین و چروک‌های عمقی در هر بخش از بدن، افزایش حجم قسمت‌های مختلفی از بدن، از بین بردن لکه‌های پوستی، از بین بردن جای جوش و جوانسازی و شادابی پوست از این روش استفاده می‌کنند.

همچنین برای خیلی از شما سوال پیش بیاید که کدام روش جوانسازی بهتر است؟ در جواب این سوال به شما پیشنهاد می‌کنیم از روش لیزر کربن دی اکسید استفاده کنید. چرا که این روش خطر عفونت را نخواهد داشت و باعث از بین رفتن افتادگی پوست و و هرنوع ضایعه پوستی دیگر خواهد شد. پوست را در طولانی مدت بهبود می‌بخشد و مشکلات پوستی را به صورت ریشه‌ای درمان می‌کند.

تزریق ژل یا پرکننده ها برای جوانسازی پوست

شاید بتوان یکی از ارزان ترین و ساده ترین روش‌های جوانسازی را تزریق ژل یا پرکننده ها دانست که در ایران از پرطرفدارترین و بهترین روش‌ها است. ساختار شیمیایی ژلی که برای جوانسازی استفاده می‌شود از موادی مانند اسید هیالورونیک، کلاژن و پلی متیل متاکریلات تشکیل می‌شود.

برای چه مواردی می‌توان از ژل استفاده کرد؟

برای از بین بردن خطوط صورت در بیشتر نقاط مانند پیشانی، خط خنده، بین ابروها، دور چشم و … استفاده می‌شود. همچنین می‌توان برای افزایش حجم لب و گونه، از بین بردن جای آکنه و جوش، از بین بردن جای سوختگی یا زخم و ایجاد زاویه فک از روش تزریق ژل استفاده کرد.

 

تزریق بوتاکس برای جوان سازی پوست صورت

در روش‌های قبلی که توضیح دادیم بیشتر کلاژن سازی اتفاق می‌افتاد، اما در بوتاکس این موضوع برقرار نیست. دراین روش از ماده‌‌ی سمی استفاده می‌شود که با تزریق به صورت بخشی از عصب‌های پوستی را به طور موقت فلج ‌می‌کند. برای همین میزان چین و چروک‌ها هم کاهش می‌یابد. یکی از چیزهایی که باعث شده این روش هم برای اکثریت پرطرفدار باشد نداشتن دوره نقاهت و مراقبت است.

در چه مواردی می توان از این روش استفاده کرد؟

اصلاح خطوط صورت و گردن، کاهش محسوس چین و چروک صورت و درمان برای عرق کردن بیش از اندازه.

استفاده از لایه بردارهای شیمیایی برای جوانسازی پوست

در جواب این سوال که کدام روش جوانسازی بهتر است می‌توان به روش‌های شیمیایی هم اشاره کرد. در این روش یک سری مواد شیمیایی که از مواد اسیدی مانند گلیکویکاسید و یا تری کلرواسیستک اسید تشکیل شده‌اند برای حذف کردن لایه‌های بیرونی پوست صورت استفاده می‌شود. البته این موضوع بستگی به این دارد که میزان آسیب‌های وارد شده به پوست چقدر است. برای همان اندازه تاثیر مواد شیمیایی بر روی لایه‌های مختلف پوستی متفاوت است.

معرفی بیش از ۱۰ نوع ماسک جوانسازی پوست

۱۵ بازديد

ماسک جوانسازی پوست : مراقبت از پوست صورت از موارد مهمی است که باید توجه خاصی به آن داشته باشید. با تولید کلاژن در بافت پوست می‌توانید از پوست شاداب‌تر، لطیف‌تر و جوان‌تری برخوردار باشید. از زمانی که دانشمندان علوم سلولی و مولکولی موفق به استخراج کلاژن از پوست شدند، از این مولکول به عنوان معجزه زیبایی پوست یاد می‌شود. کلاژن یک مولکول پروتئینی است که به شکل یک مارپیچ سه رشته‌ای، زیر میکروسکوپ مشاهده می‌شود.

در تمامی بافت‌های بدن انسان مانند استخوان، دیواره مویرگ‌ها، دندان‌ها و غضروف، کلاژن به شکل‌های گوناگون وجود دارد که باعث استحکام و حفظ یکپارچگی پوست شده و همچنین چین و چروک‌ها را از بین می‌برد. جالب است بدانید با کمک بعضی مواد خانگی و ارگانیک که ترکیب آن‌ها ماسک جوانسازی پوست را تشکیل می‌دهد، می‌توانید تولید کلاژن در بافت پوست را افزایش دهید.

فواید ماسک جوا‌نسازی پوست

وجود کلاژن در پوست انسان، باعث خاصیت ارتجاعی در آن می‌شود. از مهم‌ترین فواید آن می‌توان به جلوگیری از افتادگی پوست و از بین‌بردن چین و چروک و خطوط اضافی اشاره کرد. به مرور زمان و با افزایش سن کلاژن‌سازی در پوست کاهش می‌یابد و شل‌شدن و افتادگی در پوست اتفاق می‌افتد. با استفاده از انواع ماسک جوانسازی پوست می‌توان تولید کلاژن را افزایش داد.

استفاده مداوم از ماسک جوانسازی پوست از افتادگی پوست جلوگیری می‌کند و باعث می‌شود پوست شاداب‌تر و جوان‌تری داشته باشید.

نکات پیش از استفاده ماسک جوانسازی پوست

پیش از آنکه با انواع ماسک ‌های جوانسازی پوست آشنا شوید، باید نکاتی را در نظر گرفت که به بررسی آن‌ها می‌پردازیم.

  • اگر پوست حساسی دارید، قبل از درست‌کردن ماسک حتما از پزشک متخصص راهنمایی و مشورت بگیرید.
  • سعی کنید از ماساژدادن ماسک‌های خشک بر روی صورت خودداری فرمایید. به دلیل اینکه در هنگام شستشو، دانه دانه‌شدن آن باعث آسیب به سلول‌های پوستی و به مرور نیز موجب چروک پوست می‌شود.
  • سعی کنید بیش از اندازه از لیمو ترش و آب گوجه در ترکیبات ماسک‌ استفاده نکنید. استفاده زیاد از مواد اسیدی باعث به‌هم‌ریختگی در PH پوست می‌شود. برای پوست‌های حساس به هیچ عنوان استفاده از ماسک‌هایی با این ترکیبات پیشنهاد نمی‌شود.
  • به هیچ عنوان نباید از ماسک‌های جوانسازی پوست در ناحیه زیرین چشم استفاده نمود. مگر آنکه ماسک موردنظر امکان استفاده در این ناحیه را داشته باشد.
  • استفاده از موادی مانند خاک رس که باعث کاهش چربی یا پاکسازی می‌شوند، بیش از یک بار در ماه توصیه نمی‌شود، به این دلیل که باعث خشک‌شدن پوست و ایجاد چروک‌های سطی در پوست خواهد شد.
  • بهتر است از ماسک‌های جوانسازی پوست هفته‌ای دوبار به فاصله‌ی دو روز استفاده شود.
  • در ساخت ماسک‌های جوانسازی پوست، نهایت دقت را به عمل آورید زیرا که استفاده نادرست از ترکیبات ذکرشده باعث آسیب‌های پوستی می‌گردد.
  • به منظور شستشوی ماسک ابتدا صورت را کمی نم‌دار و سپس آرام آرام مواد را از روی پوست پاک کنید.
  • توجه داشته باشید که حتما پس از استفاده از ماسک‌ جوانسازی پوست، از مرطوب‌کننده و یا آبرسان استفاده شود.

معرفی انواع ماسک جوانسازی پوست

استفاده از ماسک روشن‌کننده آسیای شرقی

برای تهیه‌ی این ماسک کافی است، دو قاشق غذاخوری برنج پخته‌ی له‌شده و دو قاشق شیر را به همراه یک قاشق عسل مخلوط کرده و به مدت ۲۰ الی ۳۰ دقیقه بر روی صورت بگذارید. شیر موجب کمرنگ‌شدن لک‌ها، عسل عمل آبرسانی و برنج نیز باعث جوانسازی و لیفت‌شدن پوست می‌شوند.

ماسک جوانسازی صورت با آلوئه‌ ورا

بی‌شک یکی از انواع ماسک‌های جوانسازی پوست ماسک‌هایی است که با آلوئه‌ورا درست می‌شوند. استفاده از آلوئه‌ورا نه‌تنها پوست را هیدرات و مرطوب می‌کند، بلکه از پیری پوست نیز جلوگیری می‌کند. آلوئه‌ورا با نام‌های رایج مانند کریستال بیابان، گیاه سوختگی و بزاق فیل به علت داشتن خواص ضدمیکروبی در درمان بسیاری از زخم‌ها، جراحات، سوختگی‌ها، تاول، گزیدگی زنبور، نیش حشرات و آکنه موثر است. بنابراین استفاده از این گیاه نه‌تنها در کرم‌های موضعی بلکه در کنترل بسیاری از بیماری‌ها و اختلالات سودمند است.

 کاهش التهاب‌های پوستی، تسکین‌دهنده‌ درد، آبرسانی پوست، داشتن آنتی اکسیدان از جمله خواص آلوئه‌ورا هستند. در ادامه به معرفی چندین ماسک جوانسازی پوست با آلوئه‌ورا می‌پردازیم.
  1. دو قاشق ژل آلوئه‌ورا را با یک قاشق خاک رس مخلوط کنید و بر روی پوست قرار دهید. پس از یک ربع با آب ولرم آن را بشویید. ژل آلوئه‌ورا به دلیل وجود مواد مغذی، پوست را شاداب و از افتادگی آن جلوگیری می‌کند. خاک رس نیز در پاکسازی پوست، بستن منافذ باز، درمان تیرگی و تنظیم چربی پوست کمک‌‌کننده است.
  2. یک قاشق ژل آلوئه‌ورا، کمی زردچوبه و دو قطره آب‌لیمو را مخلوط کرده و بر روی پوست به مدت ۱۵ دقیقه بگذارید.
  3. کمی نعناع و خیار رنده شده را با دو قاشق آلوئه ورا و سفیده تخم مرغ مخلوط کرده و آن را به مدت بیست دقیقه بر روی پوست خود قرار دهید.
  4. ترکیب سدر و الوئه ورا یکی از تاثیرگذارترین نوع ماسک جوانسازی پوست است.
  5. ترکیب آلوئه‌ورا با عسل یکی از بهترین انواع ماسک جوانسازی پوست به شمار می‌آید. آبرسانی، مرطوب نگه‌داشتن، پاک‌کردن آلودگی و بافت مرده پوست از خواص عسل می‌باشد.
ماسک خاکی یکی از انواع ماسک جوانسازی پوست

ماسک‌های خاکی یا گلی بسیار با ارزش هستند، اما اثر موقتی دارند. بنابراین روی اثرات بلندمدت آن حساب نکنید. به طور کلی هرچقدر خاک قهوه‌ای تیره‌تر باشد، چربی بیشتری را می‌تواند جذب کند. خاک رس‌های سفید یا سرخ ضعیف‌تر هستند و برای پوست‌های حساس مناسب‌اند. خاک‌ها چربی سطحی پوست را پاک می‌کنند، بنابراین از آن‌ها انتظار نداشته باشید که منافذ عمقی را پاک کنند و یا اثر دائمی و طولانی مدت داشته باشند.

استفاده از سدر به عنوان ماسک جوانسازی پوست

سدر یکی از گیاهانی است که برای تقویت سیستم بدنی از آن استفاده می‌شود. پاکسازی، نرمی و شفافیت، ترمیم جای لک، درمان التهاب و جوش صورت از خواص این گیاه می‌باشند. با استفاده از سدر، ماست، عسل و تخم‌مرغ می‌توانید ترکیب تاثیرگذاری بر روی پوست درست کنید. توجه داشته باشید که در ترکیبات زیر در صورت وجود ماست، از ماست ترش استفاده نکنید.

  • ماسک سدر و ماست: این ماسک خاصیت ضدجوش دارد و همچنین باعث کمرنگ‌شدن جای جوش می‌شود.
  • سدر را با دو قاشق ماست و مقداری عسل ترکیب کرده و بر روی پوست خود بگذارید. لایه‌برداری از اثرات این نوع ماسک می‌باشد.
  • ماسک سدر و عسل: استفاده از این ماسک جوانسازی پوست باعث شفافیت و لطافت پوست می‌شود.
  • ترکیب سدر و سفیده تخم‌مرغ باعث روشن‌شدن پوست خواهد شد. ابتدا سفیده تخم‌مرغ را آنقدر هم بزنید تا به حالت یکدست و کف‌آلود تبدیل شود، سپس ۳ الی ۴ قاشق سدر به آن اضافه و مخلوط کنید. در نهایت خمیر سبزرنگ را بر روی صورت به مدت ۱۵ الی ۲۰ دقیقه بگذارید.
  • یک قاشق زردچوبه را با یک قاشق سدر مخلوط کنید. سپس کمی گلاب، ماست و عسل به آن اضافه کنید. مخلوط بدست‌آمده را به مدت ۲۰ دقیقه بر روی پوست قرار دهید و سپس با آب ولرم بشویید.
  • ماسک سدر و سفیده تخم مرغ و عسل: ضدجوش و ضدلک‌بودن از خواص این ماسک به حساب می‌آید.
انواع دیگر ماسک جوانسازی پوست

نصف قاشق چایی‌خوری زردچوبه را با یک قاشق ماست، دو قطره آب لیموترش و  مقداری عسل مخلوط کرده، پس از یک ربع ماندگاری بر روی پوست، آن را با دستمالی که آغشته به گلاب است، خوب بشویید. معمولا از این ماسک پیش از استحمام استفاده می‌شود. این ماسک شادابی و لطافت را به پوست برمی‌گرداند.

ماسک مخلوط سفیده تخم‌مرغ به همراه دو قطره لیموترش نیز خاصیت لایه‌بردار و سفیدکننده بر روی پوست را دارد.

مخلوط موز با کمی پودر شیرین‌بیان به همراه دو قاشق گلاب و یک قاشق چای‌خوری عسل موجب کمرنگ‌شدن لکه‌ها بر روی پوست خواهد شد.

سه قاشق چایخوری پودر دارچین را به همراه سفیده تخم‌مرغ مخلوط کرده و بر روی پوست قرار دهید. این ماسک علاوه بر روشنایی پوست خاصیت جوانسازی هم به همراه دارد.

استفاده از ماسک گل رز یکی از بهترین انواع ماسک جوانسازی پوست

برگ‌های گل رز علاوه بر خاصیت ضدمیکروبی و آنتی باکتریال، می‌توانند التهابات پوستی را به شدت کاهش دهند و جوش‌های صورت را درمان کنند. ماسک گل رز یکی از قدیمی‌ترین ترکیباتی است که از گذشته تا به حال برای زیبایی و جوانسازی پوست استفاده می‌شده و اگر دقت کرده باشید در فیلم‌های قدیمی در حمام‌های اشرافی از گل‌های رز طبیعی استفاده می‌کردند، که علاوه بر زیبایی و بوی خوش موجب خواص فوق‌العاده‌ای بر روی پوست می‌شوند.

ماسک گل رز چه می کند؟

گل رز با داشتن انتی اکسیدان قوی از پیری زودرس جلوگیری کرده و موجب جوانسازی پوست می‌شود. همچنین استفاده از گل رز برای پوست موجب لطافت و آبرسانی به پوست شده و ماسک آن باعث روشن‌شدن و لایه‌برداری ملایم پوست می‌گردد. حتی اگر در نواحی لب‌ احساس خشکی می‌کنید و یا دچار تیرگی لب هستید، یکی از ساده‌ترین ماسک‌ها برای زیبایی لب، ماسک گل رز است.

برای تهیه این ماسک از یک قاشق غذاخوری ماست، یک قاشق غذاخوری ژل الوئه ورا و یک شاخه گل رز استفاده می‌شود. پس از شستن گلبرگ‌ها، آن‌ها را با باقی مواد مخلوط کرده و بر روی پوست می‌گذارید. پس از ۲۰ الی ۳۰ دقیقه با دستمال مربوط صورت خود را از ماسک پاک کنید.

در کنار استفاده از ماسک جوانساز پوست رعایت نکات زیر می‌تواند به شادابی پوست و جوان‌ماندن آن کمک‌کننده باشد.

نکات مهم در خصوص مزایای ماسک جوانسازی

  • جلوگیری از استرس و قرارنگرفتن در معرض نور خورشید، باعث سلامتی پوست می‌شود.
  • از استعمال مواد آرایشی که دارای لانولین، ایزوپروپیل میریستات، سدیم لوریل سولفات، ۴-لورت و رنگ‌های قرمز c و d می‌باشد، همانند چربی باید اجتناب کرد زیرا این موارد برای پوست مضر می‌باشند.
  • آرایش خود را هرشب به طور کامل بشویید، به طور معمول از یک مرطوب‌کننده یا آبرسان استفاده کنید.
  • تحقیقات نشان داده هر چقدر از مواد آرایشی کمتر استفاده شود، صورت جوان و لطیفتری خواهید داشت.

و در آخر تا چه زمانی ماسک جوانسازی پوست را باید استفاده کرد؟

استفاده از انواع ماسک جوانسازی پوست یکی از بهترین‌ راه‌ها برای کلاژن‌سازی و جلوگیری از پیری زودرس پوست است. بالطبع هر چه بیشتر به فکر پوستتان باشید و از آن مراقبت کنید، زمان بیشتری جوانی و شادابی را به پوستتان بخشیده‌اید و دیرتر چین و چروک‌ها در پوستتان ایجاد می‌شوند.

راهکار های موثر برای جوانسازی پوست

۲۰ بازديد

پوست انسان یکی از قسمت‌های مهم بدن است که باید از آن مراقبت شود تا شاداب و سرحال باشد. با افزایش سن اتفاقات و تغییرات بسیاری در بدن ما رخ می‌دهد که یکی از قسمت‌های بارز که می‌توان نتیجه آن را دید، پوست است. هرچقدر سن انسان بالا می‌رود نیاز پوست به مراقبت و نگهداری بیشتر می‌شود. باید قبل از بروز نشانه‌های پیری مراقبت‌های لازم را شروع کرده باشید تا با جوانسازی پوست بهترین نتیجه را بگیرید.

 مشکلات عمده پوستی اعم از افتادگی پوست، شل شدن پوست، ایجاد چین‌ وچروک در بافت‌های پوستی است که برای انسان بسیار عذاب‌آور و ناراحت‌کننده است. درست که درمان قطعی برای پیری پوست پیدا نشده است اما با مراقبت می‌توان ازپیری زودرس جلوگیری کرد. تغذیه سالم، ورزش، رسیدگی و داشتن روتین مناسب پوستی سه مرحله مهم برای سالم نگه داشتن پوست است. با مطالعه مطالب ذکر شده به بازسازی و نگهداری پوست خود کمک کنید.

روش های جوانسازی پوست

تزریق ژل

جوانسازی پوست : برای حجم دهی و پرشدن صورت می‌توانید از ژل‌های مختلف استفاده کرد. برای رفع خطوط صورت و افزایش حجم لب‌ها از ژل‌های نیمه دایم که از جنس هیالورونیک اسید هستند می‌توان استفاده کنید. این ماده نسبت به مواد دیگر کم عارضه تر به حساب می‌آید زیرا این اسید از بافت‌های طبیعی پوست است و ماده‌ای موثر به حساب می‌آید. برای ماندگاری اثرات جوانسازی پوست باید ژل تزریق شده را در جلسات مشخص شده تمدید کرد. ماندگاری ژل بستگی به جنس و برند آن دارد و معمولاً کم‌ترین ماندگاری تا ۶ ماه است.

کربوکسی تراپی

یکی از راه‌های توسعه یافته و پیشرفته برای جوانسازی پوست کربوکسی‌تراپی نام دارد. در این روش گاز دی اکسید کربن به بافت‌های زیرین پوست تزریق می‌شود تا بافت‌ها فرایند جوانسازی را شروع کنند. این متد درمانی باعث فعال کردن سلول‌ها و واکنش‌های ترمیم پوستی و تحریک خون‌رسانی می‌شود.

برای درمان افتادگی پوست، استرچ مارک (ترک‌های پوستی)، برطرف کردن جای زخم و آثار آکنه می‌توان از این روش درمانی استفاده کرد. این اثرات دایمی نیستند و شما باید ۴ الی ۸ جلسه به درمان بپردازید تا ۴ الی ۶ ماه برای شما ماندگار باشد.

تزریق بوتاکس

جوانسازی پوست ؛ پرطرفدارترین روش جوانسازی پوست تزریق بوتاکس است که باعث از بین رفتن خطوط صورت، شکل دادن به اعضای صورت مثل بالا بردن نوک بینی و یا شکل دادن به ابروها می‌شود. یکی از ویژگی‌های قابل تحسین این روش، خاصیت پیشگیری کنندگی آن است و می‌توان حتی قبل از شروع علایم پیری در صورت از آن استفاده کرد.

در این تکنیک درمانی سمی به نام بوتولونیوم وارد بافت‌های زیرین پوست می‌شود و عضلاتی که چین و چروک را ایجاد می‌کنند، فلج می‌کند تا دیگر پوست به چین و چروک دچار نشود. اگر قبل از قدیمی شدن چین و چروک‌های صورتتان اقدام به تزریق بوتاکس کنید این روش کم هزینه‌ترین، موثرترین و ایمن‌ترین روش خواهد بود. همچنین برای حفظ اثرات مطلوب تزریق باید هر ۶ ماه آن را تمدید کنید.

هایفوتراپ

اگر مشکل شما کلاژن سازی پوست است و پوستتان دیگر قادر به کلاژن سازی نیست بهترین روش هایفوتراپی است. دستگاه هایفو مستقیماً روی پوست قرار گرفته و امواج منتشر شده از آن تا زیرپوست نفوذ کرده و بدون هیچ زخمی بر لایه‌های زیرین اثر می‌گذارد. اگر از کمبود کلاژن رنج می‌برید و دچار افتادگی و چین‌وچروک شده‌اید مؤثرترین انتخاب برای رفع مشکل و جوانسازی پوست شما هایفوتراپی است. با یک جلسه انجام این متد تا یک سال بدون تمدید از پوست خود لذت ببرید.
با مطالعه روش‌های گفته شده و با کمک گرفتن از پزشک بهترین روش را انتخاب کنید و به پوست خود حس جوانی را دوباره هدیه دهید.

بهترین نتیجه در جوانسازی پوست با رعایت مراقبت های پوستی

رسیدگی و مراقبت پوست را بسیار جدی بگیرید تا پوست سالم خود را حفظ کنید. باید حتی بعد از ظهور نشانه‌های پیری پوست همچنین نکات ذکرشده را رعایت کنید تا بیشتر از این پوست خود را دچار آسیب نکنید.

از نوشیدنی‌های الکی و سیگار کمتر استفاده کنید. با مصرف بیش از حد الکل به پوست خود آسیب جدی وارد می‌کنید زیرا با مصرف آن پوست دچار کم آبی می‌شود. با کشیدن هر نخ سیگار قسمتی از کلاژن‌سازی پوست از بین می‌رود و با تنگ کردن عروق پوستی باعث می‌شود اکسیژن و مواد مغذی به پوست به خوبی جذب و تأمین نشوند. برای کسانی که قصد ترک سیگار را ندارند و به فکر جوانسازی پوست هستند باید بگویم حتی بهترین متدها هم برای شما کارساز نیست.
برنزه نشوید. بیشتر دختران جوان تمایل زیادی به برنزه شدن دارند اما زیاده‌روی درهرچیز باعث بروز مشکلات گوناگونی می‌شود. بیش از حد در معرض آفتاب قرارگرفتن هم شامل این موضوع می‌شود زیرا اشعه UV بسیار خطرناک است و باعث پیری زودرس می‌شود.

این اشعه دشمن اصلی جوانسازی پوست است و حتی اگر شما به جوانسازی پوست اقدام کنید و بعد به سراغ برنزه شدن بروید باید بگویم هزینه و وقت خود را تلف کرده‌اید چون پوست بدتری نصیب شما خواهد شد.

جوانسازی پوست ؛ از ضدآفتاب و عینک آفتابی غافل نشوید. برای استفاده از ضدآفتاب اصلاً به ابری، آفتابی، برفی بودن هوا توجه نکنید و همیشه از آن به اندازه کل دو انگشت برای پوست صورت استفاده کنید و تمام قسمت‌هایی که در معرض نور آفتاب قرار دارند کاملاً با ژل و یا کرم ضدآفتاب بپوشانید. برای اینکه پوست دور چشم از مضرات آفتاب در امان باشد شما باید به غیر از کرم ضدآفتاب مخصوص دور چشم از عینک آفتابی با کیفیت استفاده کنید.

پوست را اصولی و به موقع بشویید. هیچ موقع با خشونت با پوست مخصوصاً پوست صورت رفتار نکنید زیرا باعث قرمزی و آسیب رسیدن به بافت‌های رویی پوست می‌شود. آرام و با حوصله پوست را با ژل مخصوص تمیز بشویید و روتین پوستی داشته باشید تا از جوش و دیگر مشکلات تا حدودی درامان باشید.

صورت خود را دو بار در روز تمیز بشویید بعد از تعرق حتماً دوش بگیرید تا منافذ پوست با آلودگی بسته نشود.

برای زیبایی و سالم بودن پوست باید تلاش کنید و نکات گفته شده، مخصوصاً نکات مثلثی را رعایت کنید تا با بروز پیری بتوانید بهترین تأثیر را از روش‌های جوانسازی پوست بگیرید.

جوانسازی پوست بستگی به تصمیمات شما دارد

شما اگر الان نوجوان و یا جوان هستید و هنوزعلایم پیری ندارید و خوشبختانه دچار پیری زودرس نشده‌اید به فکر پوست خود باشید تا با افزایش سن پوست زیبا و مخملی خود را تا حدامکان حفظ کنید. اگر از افراد مسن هستید نگران نباشید علم همیشه به فکر شماست و با ارائه راهکارهای متنوع به بازسازی و جوانسازی پوست شما کمک خواهد کرد. لطفاً بدون اطلاعات کافی به هیچ عنوان به پوست خود دست نزنید چون آثار جبران‌ناپذیری به همراه خواهد داشت. راهنمایی و کمک از طرف ما و تصمیم با شماست.

تقویت کننده پوست صورت

۱۸ بازديد

امروزه عوامل زیادی وجود دارند که سبب افتادگی، شل شدگی، پیری زودرس پوست  و … می‌شوند و خیلی از افراد از این موضوع نگران هستند . این عوامل مانند آلودگی هوا، تغذیه نامناسب، استفاده از محصولات آرایشی و بهداشتی نامرغوب و غیر استاندارد، کاهش وزن به صورت ناسالم، مصرف دخانیات و … سبب اتفاقات ناگواری برای پوست می‌شود.

شاید خیلی از افراد بودجه کافی برای مراجعه به کلینیک‌های تخصصی جهت درمان و تقویت پوست را نداشته باشند. ما در این مقاله به شما مواردی را که تقویت کننده پوست صورت هستند و به صورت خانگی و با هزینه کم به صورت تخصصی و کلینیکی می‌توانید ان‌ها را انجام دهید، معرفی و آشنا خواهیم کرد.

روش های خانگی تقویت کننده پوست صورت

در این قسمت ابتدا روش‌های خانگی که با آن می‌توانید پوست صورت خود را تقویت کنید و به زیبایی و طراوت آن بیافزایید معرفی می‌کنیم. این روش‌ها هیچ هزینه‌ای برای شما نخواهد داشت اما اثرات بسیار مثبتی را از در صورت خود به مرور زمان خواهید دید.

تخم مرغ یک ماده عالی برای تقویت و استحکام پوست

سفیده تخم مرغ سرشار از پروتئین الاستین و کلاژن است که استفاده از آن به عنوان ماسک صورت سبب استحکام و درخشندگی پوست خواهد شد. شما می‌توانید دو عدد سفیده تخم مرغ را هم بزنید و آن را بر روی صورت بمالید. سپس یک دستمال کاغذی تک لایه را روی آن بگذارید. ۲۰ الی ۳۰ دقیقه زمان دهید و بعد صورت خود را بشویید. اگر این کا را هفته‌ای دو بار انجام دهید، پوست شما روشن خواهد شد و از چین و چروک جلوگیری می‌کند.

تخم مرغ و ماست:

یکی دیگر از ماسک تقویت کننده پوست صورت با تخم مرغ ترکیب آن با ماست است. این روش هم چین و چروک پوست شما را کاهش می‌دهد.

تخم مرغ و عسل:

اگر دو قاشق غذا خوری عسل را با یک تخم مرغ مخلوط کنید ترکیبی به شما می‎دهد که می تواند پوست شما را بسیار تقویت و شاداب کند. این ماسک را ۱۵ الی ۲۰ دقیقه بر روی صورت خود بگذارید و سپس بشویید. این عمل را می‌توانید سه بار در هفته انجام دهید.

  • تخم مرغ و شکر:

یک مخلوط خوب و کاربردی دیگر برای تقویت کننده پوست صورت و لایه برداری آن ترکیب شکر و سفیده تخم مرغ است. یک هشتم قاشق چای خوری شکر با یک قاشق غذاخوری ماست مخلوط کنید و سپس به آن سفیده تخم را اضافه کنید. این ماسک را برروی صورت بمالید . ۲۰ الی ۲۵ دقیقه زمان دهید.

لیمو بهترین ماده برای تقویت و زیبایی و جوانی پوست

لیمو سرشار از ویتامین سی است و خاصیت اسیدی بالایی دارد. این موضوع می‌تواند به سفت شدن پوست شما کمک زیادی کند و علائم پیری را کمترکند. همچنین کلاژن ساز خوبی هم است و در نتیجه باعث بهبود الاستیسیته پوست می‌شود. در ادامه چند ماسک تقویت کننده پوست صورت با استفاده از لیمو را برای شما خواهیم گفت.

آب لیمو:

ماسک آب لیمو بسیار مقوی است اما اگر پوست خشک و حساسی دارید بهتر است آن را با نصف فنجان آب سرد مخلوط کنید و سپس با یک پنبه آرا به تمام صورت خود بمالید. اگر پوست نرمال و غیر حساسی دارید نیازی به مخلوط کردن آب نیست.

لیمو و موز:

موز سرشار از مواد معدنی و ویتامین های ضروری است که می‌تواند پوست را مرطوب نگه دارد . شما می‌توانید یک عدد موز رسیده را با چند قطره آب لیمو مخلوط کنید و آن را ۱۵ دقیقه بر روی پوست خود نگه دارید. اگر به طور منظم هفته ای دو مرتبه این کار را انجام دهید یک ماسک عالی تقویت کننده پوست صورت خواهید داشت.

  • لیمو و روغن کرچک:

روغن کرچک هم سبب تولید کلاژن و الاستین می‌شود و می‌تواند پوست را به خوبی نرم و صاف کند. اگر یک قاشق چای خوری آب لیمو با ۲ قاشق غذاخوری روغن کرچک ترکیب کنید، یک ماسک خوبی برای تقویت پوست شما خواهد داد.

عسل

عسل ماده‌ای است که نه تنها خاصیت داروی و غذایی دارد بلکه یک ماده طبیعی و تقویت کننده پوست صورت محسوب می‌شود. عسل رطوبتی را که پوست لازم دارد برای آن به خوبی فراهم می‌کند. کسانی که پوست خشکی دارند این ماده بسیار عالی است. همچنین عسل یک پاک کننده و لایه بردار قوی هم محسوب می‌شود که می‌تواند سلول‌های مرده پوست را از ابین ببرد. این کار باعث شفافیت و درخشندگی پوست هم خواهد شد.

از دیگر فواید عسل می توان به کاهش چین و چروک، رفع سوزش و لکه‌های پوستی و به علت داشتن خواص ضد باکتری اشاره کرد

خیار

خیار یکی دیگر از راه‌های موثر طبیعی برای تقویت و پاکسازی پوست است. خیار می‌تواند در برطرف کردن پوست شل به شما کمک بزرگی کند. همچنین یک آب رسان قوی برای پوست به حساب می آید. پس هیچ گاه از خواص این میوه غافل نشوید.

خیار را هم می‌توانید با ماست مخلوط کنید و یک ماسک تقویت کننده پوست صورت بسازید و هم با تخم مرغ این کار را انجام دهید. سفیده تخم مرغ را با دو قطره ویتامین ای و دو قاشق غذاخوری آب خیار مخلوط کنید و روی صورت خود بمالید و بعد از ۱۵ دقیقه آبکشی نمایید.

گلاب

گلاب ماده‌ای است که امروزه بسیاری از پزشکان آن را برای تقویت و شادابی پوست توصیه می‌کنند. گلاب یا همان عرق گل محمدی خاصیت آرام بخشی، جوان سازی و نرم کنندگی دارد. حتی از این ماده برای لوازم آرایشی هم استفاده می‌کنند. همچنین می‌توان به خاصیت ضدعفونی کنندگی، درخشان کننده واز بین برنده لک‌ها هم اشاره کرد. شما می‌توانید از گلاب به عنوان تونر صورت و پاک کننده لوازم آرایشی هم استفاده کنید. پس از گلاب غافل نشوید چرا که بهترین تقویت کننده پوست صورت است.

آلوئه ورا

ژل آلوئه ورا پر از خاصیت است که می‌توان به عنوان یک تسکین دهنده و زیبا کننده پوست از آن استفاده کرد. این ژل به شما کمک می‌کند تا پوستتان همواره سالم و شاداب بماند و آسیب‌های آن را درمان کند. همچنین یکی مرطوب کننده عالی برای پوست‌های خشک است. چرا که پوست را هیدراته می‌کند و باعث افزایش قابلیت ارتجاعی آن می‌شود.

از دیگر خواص ژل آلوئه ورا برای تقویت کنندگی پوست صورت: افزایش اکسیژن رسانی، تعادل PH پوست، تنظیم آنزیم‌های پوستی، ضد التهابی، آبرسان قوی است. همچنین همه نوع پوستی مانند پوست چرب، خشک و نرمال از این ژل می‌توانند استفاده کنند.

روش های تخصصی برای تقویت پوست صورت

برای جوان سازی و تقویت پوست صورت به شکل تخصصی می‌توان از سه روش استفاده کرد:

روش‌های تهاجمی مانند جراحی‌های پلاستیک و زیبایی

این روش بسیار سنگین است و هزینه‌زیادی هم دارد. دوره نقاهت و بستری شدن هم طولانی است.

روش کم تهاجمی

یکی از راه‌های تقویت کننده پوست صورت روش کم تهاجمی است. هایفوتراپی، اندولیفت، تزریق بوتاکس، ژل و چربی از این روش‌ هستند که این موارد همگی باعث از بین رفتن چین و چروک و جوانسازی پوست می‌شود اما این روش هم مانند روش قبلی هزینه زیادی دارد.

روش های غیر تهاجمی

شامل مراقبت‌های پوستی با استفاده از داروها و کرم‌های ضد چین و چروک است که می‌توانید با تهیه این محصولات پوست خود را تقویت و شاداب کنید.

تمرینات لازم برای تقویت پوست صورت
  • صورت خود را ورزش دهید و یک سری تمرینات عضلانی را روزی دو مرتبه انجام دهید. این کار نه تنها باعث مقاومت پوست شما می‌شود بلکه درخشش پوست را هم بیشتر می‌کند.
  • به صورت منظم هفته‌ای دو الی سه بار پوست خود را لایه برداری کنید تا از سلول‌های مرده پوست پاکسازی شود. این کار تقویت کننده پوست صورت هم است.
  • سرکه سیب از جمله موادی است که که پوست را تقویت می‌کند و چین و چروک‌ها را به مرور از بین می‌برد و التهاب پوست را کاهش می‌دهد.شما می توانید یک چهارم فنجان سرکه سیب را با نصف فنجان آب مخلوط کنید و روی صورت خود بمالید تا تاثیرات عالی آن را ببینید.
  • استرس و اضطراب یکی دیگر از عواملی هستند که می‌تواند پوست را آشفته و خسته و پیر کند. سعی کنید استرس خود را کنترل کنید. به اندازه کافی بخوابید. همیشه ورزش کنید و تمرینات تنفسی را به خوبی انجام دهید. همه‌ی این‌ها تقویت کننده پوست صورت هستند.
  • اگر می‌خواهید پوست خوبی داشته باشید باید از دخانیات دوری کنید. سیگار کشیدن و نوشیدنی‌های الکلی روند پیری را تسریع می‌کند.
  • از مواد آرایشی و بهداشتی نامرغوب و بی کیفیت و کپی به هیچ عنوان استفاده نکنید. این مواد به شدت پوست شما درگیر مشکلات خواهد کرد.
  • غذاهای بسیار چرب و مصرف بیش از حد شیرینی‌جات را ترک کنید و یک رژیم غذایی سالم و مناسب را برای خود برنامه‌ریزی کنید.
  • به اندازه کافی آب بنوشید تا پوستتان احیا شود. ویتامین سی، سبزیجات و میوه‌های تازه مصرف کنید تا سموم از بدن و پوست شما خارج شود.

برای پوسستان ارزش قائل شوید

ما در این مقاله سعی کرده ایم روش های خانگی و تخصصی برای تقویت کننده پوست صورت را به شما معرفی کنیم. همان طور که گفتیم روش‌های خانگی همان استفاده از ماسک با مواد طبیعی است که هیچ هزینه‌ای برای شما ندارد و شما به مرور زمان می‌توانید نتایج آن را در پوست خود مشاهده کنید. همچنین استفاده از این ماسک‌های خانگی هیج عوارض و خطری برای شما نخواهد داشت و با خیال راحت می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید.

در ادامه روش‌های تخصصی و کلینیکی تقویت کننده پوست صورت را به شما معرفی کردیم و توضیح دادیم تا شما با آن‌ها هم آشنا شوید و بنا بر بودجه‌ای که دارید تصمیم بگیرید.

اگر این روش را انتخاب کردید، حتما به مراکز و کلینیک‌های معتبر و دارای بورد تخصصی مراجعه کنید. به هیچ عنوان صورت خودتان را به هر فردی نسپارید و به گونه‌ای برخورد نکنید که با قیمت ارزان شما را فریب دهند. این کار اگر درست انجام نشود عوارض جبران ناپذیری دارد.

هر آنچه درباره جوانسازی پوست در طب سنتی باید دانست؟

۲۲ بازديد

از آنجایی که پوست در زیبایی و اعتماد بنفس افراد نقش زیادی دارد، امروزه توجه ویژه‌ای به جوانسازی و سلامت پوست می‌شود. جوانسازی پوست در طب سنتی به صورت غیر تهاجمی و با هزینه‌های بسیار کم صورت می‌گیرد. در این مقاله روش‌های مختلف جوانسازی پوست بیان می‌شود.

منظور از جوانسازی پوست چیست؟

همان طور که با گذشت زمان ارگان‌های داخلی مثل قلب، استخوان‌ها و… دچار مشکل می‌شوند و نیاز به ترمیم و تقویت دارند. پوست صورت نیز دچار عوارض می‌شود و نیاز به رسیدگی و ترمیم دارد که به آن جوانسازی پوست می‌گویند. روش‌های مختلفی برای جوانسازی پوست در طب سنتی و طب مدرن وجود دارد که هر کدام خواهان و طرفدار خاص خود را دارد.

چه عواملی باعث بروز پیری زود رس پوست می‌ شود؟

علاوه بر گذر زمان  که مهم‌ترین عامل در بروز عوارض پیری پوست است، سبک زندگی غلط، تغدیه و خواب نامناسب و عدم تحرک در سلامت پوست تاثیر گذار است‌. مسلما رفتارهای نادرست مثل مصرف دخانیات و مشروبات الکلی در کنار آسیب به اعضای داخلی باعث آسیب به پوست نیز می‌شود. پس در ابتدا برای جوانسازی پوست در حوزه طب سنتی اصلاح تغذیه‌ای و رفتاری بایستی صورت گیرد.

نشانه‌ های پیری پوست صورت

خوب است با بعضی نشانه‌های پیری پوست آشنا شویم:

افتادگی پوست صورت

با گذشت زمان تولید کلاژن و الاستیک که دو پروتئین مهم در حفظ حالت کسشانی هستند در بدن بسیار کم می‌شود. کلاژن از الیاف محکم تشکیل شده و به حفظ ساختار و شکل پوست کمک می‌کند. الاستین خاصیت ارتجاعی به پوست می‌دهد و باعث می‌شود وقتی پوست کشیده شد به حالت اول خود بازگردد.

عواملی مثل خوابیدن روی صورت، لاغری سریع و استفاده از دخانیات و الکل نیز در تشدید افتادگی صورت نقش بسزایی دارد که با تکنیک‌های جوانسازی پوست در طب سنتی می‌توان اقدام به پیشگیری و رفع افتادگی پوست کرد.

چین و چروک

هنگام حرف زدن، خندیدن، لبخند زدن و اخم کردن ممکن است در قسمت‌های مختلف پوست صورت مثل اطراف لب، پیشانی، اطراف چشم چین‌هایی ایجاد شوند. این چین‌ها در زمان جوانی به دلیل تولید کلاژن و اسلاتیک پوست بلافاصله برطرف می‌شدند اما با مرور زمان تبدیل به خطوط ریز و سپس چین و چروک می‌شوند و از نشانه‌های بارز پیری هستند.

البته این چین و چروک مختص صورت نیست و امکان دارد این آثار را در دست‌ها،بازو و بدن نیز مشاهده کنید. روش‌های مختلف جوانسازی پوست در طب سنتی برای از بین بردن چین و چروک وجود دارد که در ادامه به آن می‌پردازیم.

تغییر رنگ پوست

با مرور زمان پوست شفافیت خود را از دست می‌دهد و رنگدانه بیشتری تولید می کند. این امر باعث تیره شده پوست صورت می‌شود. البته بعضی عوامل و بیماری‌ها مثل وراث، مشکلات کبدی و بیماری‌های هرمونی نیز در تیره شدن پوست نقش دارند.

خشکی پوست

خشکی پوست عارضه‌ای است که اکثرا در افراد مسن دیده می‌شود، اما افراد جوان‌تر نیز به دلیل‌ سبک زندگی نادرست با آن درگیر هستند. در این حالت لایه بیرونی پوست رطوبت خود را از دست می‌دهد. پوست‌های خشک در برابر بیماری‌های پوستی و حساسیت‌ها آسیب‌پذیرتر هستند. از این رو یکی از اقدامات جوانسازی پوست در طب سنتی برطرف‌ کردن خشکی پوست است.

منافذ باز پوست

یکی از مشکلات پوستی که بیشتر افراد از آن ابراز ناراحتی می‌کنند، منافذ باز پوست است. این منافذ محیطی مناسب برای باکتری‌ها و میکروب‌ها است‌. از طرفی جمع شدن آلودگی و گرد و غبار هوا در این منافذ باعث ایجاد جوش و بخصوص جوش‌های سرسیاه می‌شود که اگر درمان نشود این منافذ بازتر و پوست آسیب پذیرتر خواهد شد.

افتادگی پلک

افتادگی پلک در گذر زمان به دلیل نیروی جاذبه زمین و بعضی رفتارهای نادرست مثل کشش پوست به هنگام شست و شوی صورت یا خواب ایجاد می‌شود. در طب نوین معمولا از جراحی و روش‌های تهاجمی برای رفع این مشکل استفاده می‌شود. اما برای رفع افتادگی پلک و جوانسازی پوست در طب سنتی از روش‌های غیر تهاجمی و اصلاح سبک زندگی بهرمند می‌شویم.

سیاهی و پف زیر چشم

اطراف چشم پوست خیلی حساسی دارد که دلایلی مثل تغدیه نادرست، کم خوابی، آلرژی، تغییرات هورمونی و حتی سرماخوردگی ساده باعث تیره شدن یا پف آن می‌شود و زیبایی فرد را تحت تاثیر قرار می‌دهد. این عارضه می‌تواند ارثی باشد و در هر سنی دیده شود.

طب سنتی چگونه باعث جوانسازی پوست می ‌شود؟

برای جوانسازی پوست در حوزه طب سنتی ابتدا به اصلاح مزاج و حل مشکلات ارگان‌های داخلی مثل کبد و کلیه پرداخته می‌شود. چرا که وجود مشکلات داخلی، بر روی پوست و زیبایی آن نقش بسزایی دارد. برای نمونه مشکلات کبدی باعث ایجاد لک و تیرگی پوست می‌شود یا وجود مشکل در کلیه یکی از عوامل پف زیر چشم است. این طب در کنار اصلاح و معالجه بیماری‌های داخلی با استفاده از بخور، دمنوش، کرم، ماسک و عرقیات و…  برای از بین بردن عوارض پیری پوست تلاش می‌کند.

تاثیر ماساژ پوست بر جوانسازی پوست؟

هر قدر اکسیژن رسانی به پوست بیشتر شود، پوست لطافت شادابی بیشتری دارد و پروتئین‌های لازم را بیشتر تولید می‌کند. یکی از راه‌های جوانسازی پوست در طب سنتی افزایش اکسیژن رسانی به وسیله ماساژ است. البته ماساژ حتما باید با روغن‌های گیاهی صورت گیرد وگرنه باعث کشش پوست و آسیب به آن می‌شود. شما می‌توانید از انواع روغن‌هایی که به‌ آن‌ حساسیت ندارید مثل روغن زیتون، روغن بنفشه، روغن گل‌ سرخ، روغن کنجد برای ماساژ استفاده کنید.

جوانسازی پوست در طب سنتی

طب سنتی چینی و جوانسازی پوست؟

جوانسازی پوست در حوزه طب سنتی چینی بسیار پرطرفدار است. چینی‌ها برای این منظور از طب سوزنی استفاده می‌کنند و با بهبود خونرسانی، اصلاح کبدی، گوارشی و تنفسی باعث تحریک کلاژن‌سازی پوست می‌شوند. البته نیاز به چندین جلسه مراجعه است.

علاوه بر طب سوزنی، در طب چینی گیاهان دارویی را برحسب مزه به دسته‌های شیرین، تلخ، تند، ترش و گس، شور و گیاهان با طعم متعادل تقسیم کرده‌اند که با در نظر گرفتن مزاج شخص برای پوست تجویز می‌کنند. برای نمونه از گیاهان شیرین برای تغذیه پوست استفاده می‌شود یا از گیاهان با طعم متعادل برای برطرف کردن پف زیر چشم و جوانسازی پوست استفاده می‌کنند.

رفع افتادگی پوست صورت با طب سنتی

طب سنتی اعتقاد دارد کسانی که طبع بدنشان سرد و خشک هستند بیشتر دچارافتادگی پوست می‌شوند. از این برای جوانسازی پوست صورت در طب سنتی توصیه می‌کنند از غذاهایی که هضم راحتی دارند استفاده شود و در هر وعده چند مدل غذا نخورند.

علاوه بر توصیه‌های تغذیه‌ای شما می‌توانید از انواع روغن‌ها و موادی مثل روغن نارگیل، جو دوسر، گیاه گل راعی یا علف چای، لیموترش،شکر و زردچوبه برای ماساژ و درست کردن ماسک صورت استفاده کنید. کمپرس سرد جوشانده گیاه اسطوخودوس نیز برای این منظور بسیار مفید است.

راه حل طب سنتی برای رفع چین و چروک

یکی از راه‌های جوانسازی پوست صورت در طب سنتی برای از بین بردن چین چروک ماساژ صورت با روغن‌هایی مثل روغن ماهی، روغن بادام تلخ، روغن رازیانه، روغن زیتون و روغن کنجد است. البته شما می‌توانید از ماسک اسفناج و شیر، ماسک آویشن و ماست و ماسک تخم‌ مرغ و عسل برای از بین بردن و پیشگیری از آن استفاده کنید. مصرف روزنه ۷ عدد عناب و حجامت نیز برای رفع این مشکل بسیار مفید است.

روشن کردن پوست و رفع لک با طب سنتی

همیشه پیشگیری بهتر از درمان است. قبل از قرار گرفتن در معرض نور آفتاب حتما از ضد آفتاب استفاده کنید تا پوست صورتتان دچار لک و تیرگی نشود. اسطوخودوس گیاهی است که خاصیتی مشابه کرم ضدآفتاب را دارد. طب سنتی به کسانی که پوست صورتشان تیره شده است توصیه می‌کند روزانه از خاکشیر استفاده کنند. ماسک‌هایی که دارای ماست، تخم خربزه، روغن زیتون و عسل و لیموترش هستند، در روشن شدن پوست نقش مفیدی دارند.

چگونه با طب سنتی خشکی پوست را برطرف کنیم؟

اگر خشکی پوست را درمان نکنیم ممکن است باعث ایجاد ترک‌های پوستی شود. ترک‌ها محل نفوذ انواع باکتری‌ها و میکروب ها به داخل بدن هستند. پس بایستی با استفاده از راه‌هایی این ترک‌ها را برطرف کرد. یکی از این راهکارها استفاده از انواع روغن‌های نارگیل، روغن کرچک ، ماسک گیاه اسفناج، ماسک جو دوسر است.

راهکار بسیار موثر دیگر برای جوان سازی پوست صورت در طب سنتی و درمان خشکی پوست استفاده از ترکیب دو گیاه نعناع و گل بابونه می‌باشد. این دو گیاه ضد التهاب و ضد قارچ هستند و نرم‌کنندگی و رطوبت رسانی بالایی به پوست می‌دهند.

منافذ باز پوست و درمان آن با طب سنتی

از موثرترین راه‌های از بین بردن منافذ باز پوست کمپرس سرد جوشانده سه گیاه مریم گلی، گل آویشن و گل مرزنجوش است. ماسک سفیده تخم مرغ نیز به دلیل خاصیت منقبض کنندگی باعث از بین رفتن و پیشگیری از منافذ باز پوست می‌شود. نکته مهم برای جلوگیری از این عارضه تمیز نگه ‌داشتن پوست صورت است. برای این کار می‌توانید هر شب ار عصاره گل‌ سرخ به منظور پاکسازی صورت استفاده کنید.

آیا رفع افتادگی پلک با طب سنتی امکان پذیر است؟

برای رفع افتادگی پلک و جوان سازی پوست صورت در طب سنتی توصیه به بلغم زدایی می‌شود‌. استفاده از سفیده‌ تخم‌ مرغ به دلیل خاصیت انقباضی و گیاه بابونه بخاطر خاصیت ضد التهابی برای حل این عارضه مفید هستند‌. پزشکان طب سنتی برای برطرف ساز این مشکل مصرف انگور را توصیه می‌کنند. چرا که به دلیل داشتن رسوراترول از پیری سلول‌ها پیشگیری می‌کند. ماسک خیار و کمپرس یخ نیز برای رفع این مشکل می‌تواند مفید باشد

سیاهی و پف زیر چشم را با طب سنتی از بین ببرید

طب سنی عامل اصلی در تیرگی یا پف زیر چشم را سردی دستگاه گوارش می‌داند و توصیه‌هایی مثل پرهیز از غذا‌ها طبع سرد، کم کردن نمک مصرفی و کافئین، انجام ورزش‌های ملایم را دارد. همچنین شما می‌توانید از ماسک خیارو سیب، چای کیسه‌ای گل بابونه، ماسک شیر و چای کیسه‌ای برای از بین بردن پف و سیاهی دور چشم استفاده کنید.

لایه برداری و جوانسازی پوست صورت در طب سنتی

یکی از مهم‌ترین کار برای مبارزه با پیری و جوانسازی پوست صورت در طب سنتی و طب مدرن استفاده از لایه‌ بردار‌ها است‌. استفاده از ماسک‌ها و روغن‌ها در کنار لایه‌ برداری، نتایج بسیار خوبی خواهد داشت. چون در لایه ‌برداری سلول‌های مرده پوست ازبین می‌روند و مواد معذی بهتر جذب پوست شده و پروتئین‌های مفید تولید می‌شوند. ماست پایه خوبی برای انواع ماسک‌ها لایه بردار است. البته شکر و نمک مورد استفاده در انواع ماسک‌ها نیز این خاصیت را دارند. گل میخک نیز از لایه‌ بردارهای طبیعی بشمار می‌آید.

آیا جوانسازی پوست با طب سنتی امکان پذیر است؟

در اثر مرور زمان و سبک زندگی نادرست پوست دچار عارضه‌هایی مثل افتادگی پوست و پلک، چین و چروک، تیره شدت پوست و… ایجاد می‌شود که با روش‌های جوانسازی پوست در طب سنتی می‌توان این مشکلات را از بین برد. این روش‌ها شامل تغییر سبک زندگی، استفاده از عرقیات، روغن‌ها، ماسک‌ها و جوشانده گیاهان می‌شود‌ و در صورت نیاز زالو‌درمانی و حجامت نیز تجویز می‌شود.

ماسک برای کلاژن ‌سازی پوست

۲۲ بازديد

امروزه بسیار از ما در سن جوانی، پیری زودرس پوست خود را مشاهده می‌کنیم که این موضوع ناشی از تغذیه نامناسب، آلودگی هوا، تابش مستقیم اشعه ماورا بنفش، روش نامناسب زندگی، استرس و اضطراب و … است. همه‌ این عوامل باعث می‌شود پوست حالت کدری به خود بگیرد، دچار پف و یا چروک شود و پوست به نظر پیر و خسته برسد.

در همین حالت است که ذهن شما به سمت ماسک برای کلاژن‌ سازی پوست می‌رود. با ما همراه باشید تا شما را با کلاژن و ماسک آن آشنا کنیم.

کلاژن چیست

یکی از پروتئین‎‌های بسیار مهم در بدن ما برای جوان و سالم ماندن، کلاژن است که پوست به آن نیاز زیادی دارد. این پروتئین در بافت‌ها، ماهیچه‌ها، استخوان‌ها، عروق خونی، دستگاه گوارش و حتی تاندون‌ها وجود دارد. زمانی که اسم کلاژن می‌آید احتمالاً اولین چیزی که به ذهن مردم می‌رسد، پوست صورت است.

البته که این موضع درست است چرا که پروتئین اصلی ساختار پوست، کلاژن است که مانند یک داربست که حجمی را برای پوست ایجاد می‌کند و باعث صاف و شفافیت و بدون چین و چروک بودن پوست می‌شود. این که چرا ماسک برای کلاژن ‌سازی پوست نیاز داریم در ادامه خواهیم گفت.

چرا باید برای پوست کلاژن‌ سازی کنیم؟

همان طور که گفتیم عوامل محیطی و درونی زیادی وجود دارد که پوست را پیر می‌کند. مورد دیگر سن و سال افراد هم است که هرچه سن بالاتر برود، تولید کلاژن کاهش می‌یابد و پوست نازک‌تر می‌شود و حمایت ساختاری ندارد. به همین دلیل افراد با افزایش سن، پیر شدن پوست را تجربه خواهند کرد.

اگر به سال‌های قبل برگردیم شاید واقعاً راهی برای جوانسازی و تولید کلاژن وجود نداشته است. اما در دنیای امروز با وجود پیشرفت علم پزشکان متوجه شدند که افراد با روش‌های کلینیکی یا خانگی، می‌توانند روند پیری پوست را تا حد زیادی کاهش دهند و همواره یک پوست شاداب و جوان داشته باشند. در همین راستا شما نیاز به یک ماسک برای کلاژن ‌سازی پوست دارید.

کلاژن برای پوست چه کار می ‌کند؟

ماسک برای کلاژن ‌سازی پوست : شما در صورتی می‌توانید یک پوست نرم، صاف، شفاف و جوان داشته باشید که سطح کلاژن در داخل پوست بالا باشد. چرا که کلاژن با کمک کردن به سلول‌های پوستی باعث احیا و ترمیم پوست می‌شوند. به همین علت است که همواره کلاژن را یک عامل بسیار مهم برای مراقبت پوستی در نظر می‌گیرند و آن را عامل پوست صاف می‌دانند.

چه ماسک ‌هایی برای کلاژن ‌سازی پوست مفید است؟

با تجربه‌ها و علومی که افراد متخصص داشته‌اند، دستور‌های خانگی‌ای درباره ماسک برای کلاژن‌ سازی پوست پیشنهاد داده‌اند که شما می‌توانید ماسک‌های بسیار عالی خانگی برای پوست خود بسازید. برخی از مؤثرترین ماسک‌ها را برای شما در ادامه مطلب شرح داده‌ایم:

ماسک کلاژن مرطوب ‌کننده

ماسک برای کلاژن ‌سازی پوست : یکی از میوه‌هایی که آنتی اکسیدان قوی برای تولید کلاژن دارد و ماده شیمیایی به نام رزوراترول دارد، انگور قرمز است. ترکیب انگور قرمز با روغن زیتون که یک آبرسان بسیار قوی برای پوست است، باعث صاف و در عین حال سفت شدن پوست شما می‌گردد. این ماسک برای کلاژن ‌سازی پوست را می‌توان به روش زیر تهیه کرد:

مواد مورد نیاز:

  • انگور قرمز/ ۵عدد
  • روغن زیتون/ ۲ الی ۳ قاشق چای خوری
  • عسل/ یک قاشق غذا خوری

ابتدا عسل، روغن زیتون و انگور را با استفاده از همزن یا مخلوط کن کامل ترکیب کنید. سپس ماسک را به تمام صورت به غیر از دور چشم می‌مالید و به مدت ۱۰ الی ۱۵ دقیقه صبر می‌کنید. در آخر آن را با آب گرم بشویید.

ماسک سفیده تخم مرغ

همانطور که می‌دانید سفیده تخم مرغ سرشار از پروتئین است، اما شاید کمتر کسی بداند که این پروتئین همان کلاژن است. البته که پرولین و لیزین بالایی هم دارد که برای پوست فوق‌العاده است. پس این ماسک برای کلاژن ‌سازی پوست را از دست ندهید.

ماسک برای کلاژن ‌سازی پوست
مواد مورد نیاز:
  • یک عدد سفیده تخم مرغ

با یک قاشق یا چنگال سفیده تخم مرغ را هم بزنید تا از هم باز شود. سپس آن را به کل صورت خود بمالید. در مرحله بعد یک دستمال کاغذی را به صورت تک لایه بر روی صورت و روی تخم مرغ بگذارید و اجازه بدهید تا کاملاً خشک و سفت شود. در آخر آن را به آرامی از صورت خود کنده و خود را با آب گرم بشویید.

ماسک لیفت صورت

شما در عرض دو دقیقه می‌توانید یک ماسک عالی با استفاده از تخم مرغی که سرشار از کلاژن و آب لیمو که پر از ویتامین سی است، برای سفت و روشن شدن پوست صورت خود بسازید. این ماسک برای کلاژن ‌سازی پوست هم است.

مواد مورد نیاز:

  • سفده تخم مرغ/ ۱ عدد
  • آب لیمو/ ۲ قاشق چایخوری

آب لیمو و سفیده را به خوبی باهم ترکیب کنید و بر روی صورت بمالید. دو دقیقه زمان کافی است و سپس صورت خود را آب خنک بشویید.

ماسک طراوت بخشی صورت

یکی دیگر از میوه‌های بسیار عالی برای پوست، هلو که حاوی ویتامین سی و کلاژن است. اگر هلو را با ماست یونانی ترکیب کنید یک پروتئین غنی شده بسیار خوب به شما تحویل می‌دهد که باعث شادابی و سفت شدن پوست شما می‌شود.

مواد مورد نیاز:

  • هلو/ ۱ عدد به صورت پوست کنده و پوره شده
  • ماست یونانی/ ۳ قاشق غذا خوری

ماست یونانی و پوره‌ی هلو را باهم به خوبی ترکیب کنید و به صورت خود بمالید. ۲۰ دقیقه زمان به آن زمان بدهید و سپس صورتتان را با آب گرم بشویید.

ماسک کیوی

ماسک برای کلاژن ‌سازی پوست : یکی دیگر از انواع ماسک برای کلاژن‌سازی پوست که در کنار آن لایه‌ برداری صورت هم انجام می‌دهد، ماسک کیوی است. کیوی هم سرشار از ویتامین سی است و برای تحریک کلاژن عالی عمل می‌کند. اگر به آن دانه‌های شکر اضافه کنید، حکم یک لایه بردار را برای شما خواهد داشت.

مواد مورد نیاز:

  • کیوی/ یک عدد پوست کنده و پوره شده
  • شکر دانه درشت/ ۳ قاشق غذا خوری

شکر و کیوی را باهم مخلوط کنید و بلافاصله بر روی صورت خود بمالید. این مخلوط را باید به آرامی و به شکل دورانی روی صورت بکشید و در آخر با آب خنک بشوید.

ماسک آووکادو و عسل

این ماسک خاصیت آبرسانی و مرطوب کنندگی عالی دارد که اگر پوست خشکی داشته باشید، برای شما بسیار مفید است. همچنین باعث درخشندگی و شفافیت پوست هم خواهد شد و از بهترین انواع ماسک برای کلاژن ‌سازی پوست است.

مواد مورد نیاز:

  • عسل/ ۲ قاشق چای خوری
  • آووکادو/ نصف قاشق غذاخوری به صورت پوره شده
  • آب لیمو/ ۱ قاشق چای خوری

در یک کاسه آووکادو پوره شده، آب لیمو و عسل را هم ترکیب کنید و خوب هم بزنید. ابتدا صورت خود را با آب سرد بشویید و با یک حوله تمیز خشک کنید. با استفاده از یک براش ترکیب را بر روی صورت خود به غیر از دور چشم بمالید. بعد از مدت زمان ۲۰ دقیقه صورتتان را با آب گرم بشویید.

ماسک موز و شیر

یکی از بهترین ماسک‌ها برای افرادی که پوست چرب دارند، ماسک موز و شیر است. آمینه اسید‌های موجود در موز به خاصیت ارتجاعی پوست کمک می‌کنند.

مواد مورد نیاز:

  • موز/ نصف عدد
  • شیر/ یک قاشق چای خوری

موز را کاملاً له کرده و با شیر مخلوط می‌کنید. صورت خود را با آب سر شسته و با حوله تمیز خشک نمایید. ترکیب را با حوصله تمام روی صورت خود می‌مالید. بعد از ۲۰ دقیقه صورت خود را با آب گرم بشویید.

 

ماسک کلاژن برای دور چشم

ماسک برای کلاژن ‌سازی پوست : در آخر یکی از بهترین ماسک‌ها برای کلاژن‌سازی دور چشم را به شما خواهیم گفت که با استفاده از سیب زمینی و سفیده تخم مرغ است. کاتکولازی که در سیب زمینی وجود دارد، سبب کاهش حبس شدن آب در زیر چشم خواهد شد. ترکیب سردی و نشاسته سیب زمینی یک اثر ضد التهابی دارد که کاهش تورم پوست دور چشم می‌شود.

همچنین خواص قابض سیب زمینی و آنتی اکسیدانی آن و داشتن مواد مغذی به سفت شدن و صاف و درخشان شدن پوست کمک خواهد کرد. برای درست کردن ماسک برای کلاژن ‌سازی پوست در اطراف چشم باید این کار را انجام دهید:

مواد مورد نیاز:

  • سیب زمینی خام/ یک عدد کوچک
  • سفیده تخم مرغ/ یک عدد

سیب زمینی را پوست کرده و آن را به همراه سفیده داخل مخلوط کن بریزید تا به شکل خمیر غلیظ در بیاید. سپس آن را بر روی یک پارچه نخی بریزید و پارچه را زیر چشم خود قرار دهید. ۲۰ الی ۳۰ دقیقه زمان دهید و بعد آن را بردارید و صورت خود را با آب ولرم بشویید.

مزایای استفاده از ماسک کلاژن

در ادامه به فواید استفاده از ماسک کلاژن برای صورت اشاره خواهیم کرد.

خاصیت ضد پیری

ماسک کلاژن یکی از بهترین راه‌ها برای درمان پیری پوست است. کلاژن‌های موجود در ماسک باعث می‌شود پوست چین و چروک نشود و همواره جوان بماند.

داشتن مواد مغذی

موادی که در ماسک‌ها وجود دارند، به داخل لایه‌ها و سلول‌های پوست وارد می‌شوند و به آن رطوبت می‌رساند. به همین دلیل است که بعد از استفاده از ماسک احساس درخشندگی و روشن شدن در پوست خود دارید. همچنین ماسک باعث نرم شدن و ایجاد خاصیت ارتجاعی پوست خواهد شد.

کاهش لکه‌ ها

ماسک برای کلاژن ‌سازی پوست : انواع ماسک برای کلاژن ‌سازی پوست سبب می‌شود که لکه‌های پوستی هم از بین برود. البته برای این کار شما باید سه بار در هفته طی چندین ماه ماسک ‌گذاری انجام دهید و با یک بار اتفاقی برایتان نمی‌افتد.

جوانسازی پوست

خیلی از تحقیقات نشان داده که ماسک کلاژن‌سازی نه تنها از پیری زودرس جلوگیری می‌کند بلکه پوست را در برابر اشعه UV محافظت می‌کند و باعث جوانسازی می‌شود.

روشن شدن پوست

بیشتر این ماسک‌هایی که گفتیم برای روشن شدن پوست هم کاربرد دارد. از آن جایی که اشعه ماورا بنفش پوست را تیره‌تر و برنزه می‌کند، استفاده از ماسک کلاژن‌سازی پوست باعث می‌شود آسیب‎‌های پوستی کاهش یابد و پوست شما روشن شود.

با ماسک کلاژن جوان ‌تر شوید

ماسک برای کلاژن ‌سازی پوست ؛ همان طور که برای شما توضیح دادیم کلاژن یکی از اجزای سازنده سلول‌ها است که سبب استحکام پوست می‌شود. وقتی سن بالاتر می‌رود و به سی سالگی می‌رسید مقدار تولید کلاژن یک و نیم درصد و وقتی به چهل سالگی می‌رسید به ۱۵ درصد کاهش می‌یابد. به همین علت به مرور زمان پوست شل و افتاده می‌شود.

پس یکی از بهترین و ارزان‌ترین راه‌ها برای جلوگیری از پیری زودرس و کلاژن‌سازی برای پوست، تهیه و استفاده از ماسک خانگی است. ما در این مقاله چندین روش برای ساخت ماسک برای کلاژن ‌سازی پوست به شما گفتیم که مطالعه این مقاله به شما کمک بزرگی خواهد کرد.

همه چیز درباره ماسک صورت خانگی

۲۰ بازديد

همه‌ی افراد به خصوص خانم‌ها در پی آن هستند که همواره پوستی شاداب، سرحال و بدون نقص داشته باشند. این موضوع به یک روتین مراقبتی پوست نیاز دارد که پوست شما را تقویت، پاکسازی، لایه‌برداری و آبرسانی کند. استفاده از ماسک‌های خانگی می‌تواند تا حد زیادی مشکلات پوستی شما را برطرف کند و طراوت و شادابی پوست را حفظ کند. ما در این مقاله به شما انواع ماسک صورت خانگی را متناسب با هر نوع پوستی معرفی خواهیم کرد. پس با ما همراه باشید.

چرا باید از ماسک صورت استفاده کنیم

  • برای رساندن آب و رطوبت به پوست تا حد قابل قبولی.
  • ماسک به علت داشتن ویتامین و مواد مغذی، منفذ پوست را تمیز می‌کنند و سلول‌ها و لایه‌های مرده پوست را از بین می‌برند.
  • انواع ماسک‌های صورت می‌توانند پوست را تمیز، لایه ‌برداری، روشن، نرم و سفت کنند.

انواع ماسک صورت خانگی برای انواع مشکلات پوستی

در ادامه به معرفی انواع ماسک صورت خانگی می‌پردازیم.

ماسک برطرف ‌کننده آکنه ‌های صورت

آکنه از جمله مشکلات پوستی‌ است که همواره بسیاری از افراد با آن درگیر هستند. علت به وجود آمدن آکنه، انسداد منافذ چربی به وسیله تجمع سلول‌های مرده و رشد باکتری در این قسمت است. جوش‌های سر سیاه و یا سر سفید، ندول‌ها و کیست‌ها همگی شامل آکنه می‌باشند.

طبق تحقیقات صورت گرفته از سوی محققان و پزشکان، سفیده تخم مرغ یکی از ماسک صورت خانگی است که به از بین بردن باکتری‌ها و کاهش و رفع آکنه کمک می‌کند.

تهیه ماسک سفیده تخم مرغ:

۲ عدد سفیده تخم مرغ را به خوبی هم بزنید و با استفاده از یک پنبه آن را به صورت خود بمالید. ۱۰ الی ۱۵ دقیقه به آن زمان دهید و سپس با یک پارچه مرطوب آن را بشویید و پس از آن به صورت خود مرطوب‌کننده بزنید.

ماسک برای لکه ‌های پوستی

در اثر افزایش سن، تابش مستقیم نور آفتاب و استفاده نکردن از کرم ضد آفتاب و التهاب‌های ناشی از آکنه، لک‌های پوستی ایجاد می‌شوند. ماسک صورت خانگی برای برطرف کردن این لک‌ها، ماسک زردچوبه است که به کاهش التهاب کمک می‌کند و تا حد زیادی این لک‌ها را از بین می‌برد.

تهیه ماسک زردچوبه:

نصف قاشق چای خوری زردچوبه

۲ قاشق غذاخوری عسل

مواد را در یک کاسه می­ریزید و به خوبی آن را هم می‌زنید تا حالت خمیری به وجود بیاید. سپس خمیر را به آرامی روی صورت خود مالش و ماساژ دهید و بعد از ۱۰ دقیقه صورت خود را با آب گرم بشویید.

ماسک کوچک ‌کننده منافذ پوست

از دیگر انواع ماسک صورت خانگی که برای کوچک کردن منافذ استفاده می‌شود، ماسک جو دوسر و جوش شیرین است. این ماسک خاصیت لایه‌برداری هم دارد و سلول‌های مرده پوست را از بین می‌برد.

تهیه ماسک جوش شیرین و جو دوسر:

۲ قاشق چای خوری بلغور جو دوسر

۱ قاشق چای خوری جوش شیرین

مواد را در یک کاسه به خوبی ترکیب کنید و به آرامی چند قطره آب به آن اضافه کنید تا شکل خمیری به خود بگیرد. خمیر را روی صورت خود بمالید و به آرامی ماساژ دهید. سپس با آب گرم صورت خود را ماساژ دهید و در اتمام کار کرم مرطوب‌کننده به صورت خود بزنید.

ماسک صورت خونگی

ماسک کنترل ‌کننده چربی پوست

غددی که در زیر پوست ما وجود دارند ماده‌ای به نام سبوم‌ ترشح می‌کنند که رطوبت پوست و موی ما را حفظ می‌کند. اگر سطح هورمون‌های آندروژنی تغییر کند، سبب تولید زیاد مقدار سبوم می‌شود که این موضوع باعث چرب شدن پوست صورت می‌شود.

ماسک صورت خانگی برای این مشکل، ماسک موز و لیمو است. از آنجایی که تولید بیش از حد سبوم می‌تواند منافذ پوست را ببندد و مکن مناسبی برای رشد باکتری را فراهم کند و آکنه ایجاد شود، این ماسک می‌تواند کمک کند. چرا که لیمو و موز به پاکسازی پوست کمک می‌کند.

تهیه ماسک لیمو و موز:
  • ۱ عدد موز
  • ۱۰ قطره آب لیمو تازه
  • ۱ قاشق چای خوری روغن زیتون

ابتدا موز را در یک کاسه به خوبی له کنید. آب لیمو و روغن زیتون را به آرامی به آن اضافه کنید تا یک خمیر نسبتاً مایع به وجود بیاید. ماسک روی صورت خود بمالید و به مدت ۱۵ دقیقه زمان بدهید. در آخر صورت خود با آب گرم بشویید. این ماسک صورت خانگی برای کنترل کردن چربی پوست بسیار خوب عمل می‌کنید.

ماسک آبرسان برای رفع خشکی پوست

یکی از ماسک‌هایی که می‌تواند در رفع خارش و خشکی پوست و حفظ رطوبت کمک کند ماسک خیار است. پوست‌های خشک خیلی سریع‌تر نسبت به پوست‌های چرب دچار چین و چروک می‌شوند. پس آبرسانی آن را نباید فراموش کنید.

تهیه ماسک خیار:
  • نصف یک خیار متوسط
  • ۲ قاشق غذاخوری ژل آلوئه ورا

برای تهیه این ماسک صورت خانگی باید خیار را رنده کنید و به آن ژل را اضافه کنید. سپس ماسک را به آرامی روی صورت خوب بمالید و خوب ماساژ دهید. ۳۰ دقیقه زمان بدهید و بعد با آب گرم بشویید.

ماسک برطرف ‌کننده چین و چروک

اگر همیشه یک روتین پوستی خوب را به طور منظم انجام دهید، تا حد زیادی خطوط و چین و چروک پوست را می‌توانید کاهش دهید و روند پیری را کند کنید. در طب سنتی می‌شود از آووکادو و پودر کاکائو برای کلاژن‌سازی و از عسل برای رطوبت‌رسانی و لطافت پوست استفاده کنید. همچنین این مواد باعث استحکام و سفتی پوست هم می‌شود.

تهیه ماسک آووکادو:
  • ۲ عدد آووکادو
  • ۱ قاشق غذاخوری عسل
  • ۲ قاشق غذاخوری پودر کاکائو
  • برای تهیه این ماسک صورت خانگی، آووکادو را در یک کاسه پوره کنید و سپس پودر کاکائو و عسل را به آن اضافه کنید تا حالت خمیری به خود بگیرد. سپس آن را به صورت خود بمالید و ۲۰ دقیقه به آن زمان دهید و در آخر با آب گرم بشویید.

در استفاده از ماسک صورت به چه نکاتی باید توجه کرد

در هنگام استفاده از ماسک‌ها حتماً به نکات زیر توجه کنید:
  • برای ماسک‌ها حداقل ۲۰ الی ۳۰ دقیقه زمان دهید تا بر روی صورت شما بماند. این کار باعث می‌شود مواد به داخل منافذ پوست نفوذ کرده و تأثیر خود را بهتر نشان دهد.
  • ماسک صورت خانگی را سعی کنید قبل از حمام استفاده کنید. البته این موضوع بیشتر به نوع ماسک دارد و بعضی از ماسک‌ها بعد از حمام تأثیر بیشتری می‌گذارند. پس حتماً اطلاعت خوبی از ماسک جمع‌آوری کنید.
  • همیشه قبل از استفاده از هر نوع ماسکی ابتدا صورت خود را با آب ولرم بشویید و به خوبی تمیز کنید و با یک حوله تمیز و نرم صورت خود را خشک کنید. این کار به نفوذ بهتر ماسک‌ها کمک می‌کند.
  • پس از استفاده از ماسک، صورت خود را با آب گرم بشویید. این کار باعث بسته شدن منافذ پوست خواهد شد.
  • سعی کنید پس از اتمام ماسک صورت، صورت خود را با کرم مرطوب‌کننده، مرطوب کنید.
  • اگر از کاسکی یک بار استفاده کردید و تحریکات و حساس‌های پوستی در خود مشاهده کردید، دیگر از آن ماسک استفاده نکنید.
  • لازم نیست هر شب ماسک ‌گذاری انجام دهید. هفته‌ای دو مرتبه یا حتی یک بار هم کافی است.
  • در هنگام شستن ماسک، از پاک‌کننده‌های آرایشی استفاده نکنید و فقط با آب خالی بشویید. چرا که پاک‌کننده‌ها ممکن است حساسیت ایجاد کنند.
استفاده درست از ماسک چگونه است

شما باید ابتدا هدف از ماسک صورت خانگی را برای خود روشن کنید. این که استفاده از این ماسک برای خشک کردن سموم اضافی است یا رفع خشکی و آبرسانی کردن پوست؟ برخی ماسک‌ها ناهمواری‌های پوست را برطرف می‌کنند برخی هم لایه بردار و از بین برنده سلول‌های مرده است.

اما به طور کلی یک قانون برای استفاده صحیح از ماسک وجود دارد که ما برای شما می‌گوییم:
  • ابتدا پوست خود را به خوبی تمیز کنید.
  • ماسک را به صورت یک لایه نازک و یکنواخت در همه جای صورت به غیر از دور چشم بمالید.
  • زمان هر نوع ماسک متغیر است. اما به طور کلی ماسک صورت خانگی برای پوست‌های چرب باید مدت زمان کمتری بر روی پوست بماند. در حالی که ماسک‌هایی که خاصیت آب‌رسانی و ضد چروک دارند باید مدت طولانی‌تری می‌تواند روی پوست باشد.
  • حتماً برای شستن صورت از آب گرم استفاده کنید.
  • سعی کنید همیشه از تونر، سرم، مرطوب‌کننده و ضد آفتاب با کیفیت و مرغوب استفاده کنید.
بهترین زمان برای استفاده از ماسک

زمان استفاده از ماسک صورت خانگی بستگی به نوع پوست شما دارد:

اگر پوست شما چرب است: زمانی که می‌خواهید از ماسک به عنوان یک تمیز‌کننده عمیق برای پوست چرب استفاده کنید، باید ابتدا استحمام کنید و سپس ماسک را بر وری صورت خود بگذارید. این روش باعث می‌شود منافذ پوست باز و تمیز شوند و به خوبی ماسک در آن نفوذ کند.

اگر پوست شما خشک است: برای استفاده از ماسک برای پوست خشک، بهتر است قبل از استحمام این کار را انجام دهید تا رطوبت ماسک صورت به خوبی در پوست شما جذب شود. بعد از استحمام هم حتماً با یک مرطوب‌کننده نرم و قوی صورت خود را مرطوب کنید.